Az An–26 (NATO-kódja: Curl) egy kéthajtóműves, légcsavaros gázturbinás szállító repülőgép, melyet a kijevi Antonov tervezőiroda fejlesztette ki az An–24 alapján. 1969-ben került először a nyílvánosság elé, módosított raktérrel és nagyobb rámpával.
A repülőgép tricikli elrendezéső, másnéven orrfutós, futóművekkel rendelkezik, mindegyik futó behúzható. Az oldalsó futók a hajtóműgondolán keresztül a szárnyhoz csatlakoznak. A repülőgép két darab légcsavaros gázturbinával van felszerelve, melyek egy négytollú, majd 4 méter átmérőjű fém légcsavart hajtanak.
A gépek többsége hazánkba, 1975 és 1976 között lett szolgálatba állítva, valamint 2004-ben egy használt gép került beszerzése Ukrajnából. Ezek a több mint 30 éves gépek, lassan idejük végéhez közelednek, talán közelebb is mint gondolnánk az írás pillanatában, éppen emiatt felvetik a jövőben a típusváltás lehetőségét, amely rendkívül fontos, hiszen a missziós feladatok ellátásához elengedhetetlen a szállítógépek megléte. Románia és Bulgária például a közelmúltban szerzett be C-27 Spartan típusú közepes szállítógépeket, náluk is pont ugyanezen okok vezettek a típusváltáshoz.
Bár a két ország szintén tagja a NATO Stratégiai Szállítási Programjának (SAC), a közepes szállítási képességre továbbra is szükség van, és ez Magyarország esetében is vonatkozik.
A szállítók a kecskeméti bázison diszlokálnak, az ottani állomány jogelődje, a 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülô Dandár volt. Ám a korábban 89. Vegyes Szállítórepülő Ezred fő erőit Mi-8-as helikopterek is alkották és emellett egy önálló repülőszázad képezte, mely An-26-ossal repült a komplett ezredet.
Az új ezred 1984-ben települt át Szentkirályszabadjáról Szolnok repülôterére és kibôvült az akkor már ott állomásozó felderítô ezreddel.
Az MN 1936 Szentkirályszabadján üzemelte először nagy létszámmal az An-26-kat, létrejöttekor az Önálló Szállító Repülő Század nevet kapta. A század feladata volt, a meghatározott hazai és nemzetközi légi szállítási, deszantolási feladatok végrehajtása. 1975-ben volt először az ország történetében, An-26-ból történő ejtőernyős ugrás végrehajtására, melyet közösen hajtottak végre a 34. Felderítő-zászlóaljjal.
1997-ben a dandárt Szolnokon visszaminősítették ezreddé. Az új szervezet kialakítására már a NATO-elvek alapján kerül sor. Közvetlenül a Légierő Vezérkar alárendeltségbe került.
A bejegyzés trackback címe: