A Lockheed P-3 Orion egy négy hajtóműves légcsavaros tengeri járőr repülőgép melyet az Egyesült Államok Haditengerészetének fejlesztettek ki a 60-as évek elején. Nem sokkal üzembe állításuk után az első példányok azonnal éles bevetésen vettek részt a kubai válság során. A Lockheed gyár az L-188 Electra repülőgép alapjaira építette és tervezte meg a gépet. Rendkívül jellegzetes farok része a "MAD Boom" miatt könnyen felismerhető, ami a tengeralattjárók mágneses felderítésére szolgál.
A Holland Haditengerészet 1981-ben kapta meg első P-3 repülőgépeit és összesen 13 db gépet rendszeresítettek, Hollandiában a Valkenburg melletti Vliegkamp Valkenburg Haditengerészeti Légi bázison diszlokáltak. Az utolsó és 13-ik Orion 1984-ben érkezett meg.
2000-ben határozott a Kormány és a Parlament az Orion flotta teljes körű feljesztésében. A programot "Capability Upkeep Programme" - Képesség Fenntartási Program - röviden CUP-nak hívták. Az első gépek ennek ellenére 2002-ben indultak el Amerikába, és a teljes flottából csak 7-et terveztek eme programba bevonni, további 3-at meg egyszerűbb fejlesztésen vittek volna keresztül. Még korábban anyagi megfontolásból 3 gépet tartalékba raktak, ezek felújítása nem történt volna meg.
Ám 2003 júniusában a Holland Védelmi Minisztérium nagyot ütött a programba! A teljes Orion flotta felújítását leállították és azok eladását kezdték el sürgetni, továbbá Valkenburg bezárását és a teljes Holland Tengerészeti Légi Csoport helyben lévő egységeinek megszűntetését kezdeményezték. A Parlament ezekbe a tervekbe nem ment bele és még abban az évben Németország nyílt levélben kérvényezte 10 db Orion megvételét. Ám 2004-ben nem sokkal az első gép érkezése előtt végül átment a Parlementen a "megszorító csomag" és megszűntették a valkenburgi egységet.
Végül Hollandia Portugáliának eladott 5 db Oriont, további 8 db meg Németországba került ahol a kiöregedő Atlantic gépeket váltották, melyek már így is távol a hazától Kenyából üzemeltek, hogy Szomália partjainál járőrözzön.
2005 januárjában a századokat megszűntették, de a bázison további üzemelések voltak a Németek kiképzésére. Végül 2006-ban zárták be Valkenburgot.
A Németországba került változat specifikációi:
P-3C CUP
- ASQ-227 központi komputer. Akkusztikus Feldolgozó és Megjelenítő komputer.
- APS-137B(V)5 típusú radar. A radar képes több üzemmódban üzemelni, periszkópok és hasonló méretű tárgyak észlelésében, továbbá navigációs, időjárás detektor, és nagytávolságú felszíni keresést is tud. A felderítés során távolságot, irányt és pozíciós adatokat szolgáltat bármely célra, továbbá közepes és nagy felbontású képeket tud feldolgozni és megjeleníteni.
- AN/USQ-78B akusztikai feldolgozó rendszer. Eme rendszer felelős a jelző rendszer parancs és irányközléséért, vezérli a kijelzőket és két szenzor állomást irányít, képes továbbá akusztikus kapcsolatokat közvetíteni a Taktikai Tengeralattjáró-rendszernek és kommunikál más akkuszitkus alrendszerekkel.
- ALR-66C(V)3 ESM rendszer és SATCOM. Az ALR-66C(V)3 egy Elektronikus Támogató Mérő Rendszer. A benne lévő Pulzár Feldolgozó észleli, irányt keres, számol, feldolgoz és megjelenít elektromágneses jeleket amiket földi, tengeri vagy légi radar rendszerek közvetítenek.
A Németországba került Orionok a NAS Nordholz légi bázisra települtek, a Marinefliegergeschwader 3-hoz (3. Tengerészeti Légi Ezred). A bázison NH-90 és Do 228-sok is üzemelnek. Feladatuk a tengeralattjáró elhárítás.
A bejegyzés trackback címe: