Bakonysárkány települése mellett, a Magyar Néphadsereg később pedig a Magyar Honvédség egyik lőszerraktára volt. A laktanya 1999-ben szűnt meg és 32 db épületben tudtak itt tárolni MN közvetlen lőszer és hadianyagot, csakúgy mint a többi hasonló helyen. Nagyrészt M készleteket őriztek.
A külső épület, a gyenglékdeő.
A terület az erdészethez tartozik jelenleg!!!
A II. világháború idején már működött itt egy bomba raktár, a tisztás a vasút és a laktanya között egy füves reptérként üzemelt Volt is egy régi bunker abból az időből de ezt végül berobbantották. Dr. Gáspár Tibor feljegyzése szerint, Kisbér mellett 1945-ben 51. számú bomba és lőszerraktár néven működött.
Kisbéren 1956. október 26-án, a forradalom hatására ledöntötték a szovjet emlékművet, majd tüntetésekre is került sor. A Forradalmi Nemzeti Tanács vezetői később megszervezték az őrizetlenül hagyott lőszerraktárt fegyveres védelmét.
Dr. Szerdahelyi István az iskola akkori igazgatója szervezte meg az őrséget, hogy a laktanyát ne fosszák ki, illetve az ÁVH tagjait ne lincseljék meg.
A forradalom leverése után a kisbéri vezetőket letartóztatták és fegyveres felkelés szervezésével vádolták meg őket, természetesen koholt vádakkal.
1972-ben építették a katonák ezt a garázst, Csepel (később Uaz) & Raj Gaz autó és tűzoltóautó parkolt itt.
Asztalos műhely.
Venczlik Gábor gyűjteményéből, amikor volt mivel leparkolni:
Parancsnoki épület.
Ezt egy sorkaton csinálta a 70-es években, anno kőműves volt a civil szakmája.
Kultúrszoba, stúdió épület.
Étkezde, konyha.
Legénységi épület.
A laktanyában 70 katona szolgált 3 szakaszban, ez a 80-as évekre már 100-hoz közelített.
Ruházati raktár, melyet 1989 után építettek.
Kiszel Tünde
Szemben volt a sport pálya, meg az is maga egy küzdelem megtalálni ebben a dzsungelben.
Bejárat a "zónába". Külön kapu...
...és áteresztő pont volt be a raktárakhoz. Ez is 1990 után épült.
32 db raktár volt összesen, a katonák csak az őrzést látták el, a bent tárolt dolgok szállításáért, rakodásáért civilek feleltek.
Elsősorban glicerint tároltak itt, cseppfolyós és gáz halmazállapotú formában tárolták, civilek - tatai bánya - és a Honvédség számára.
A Jugoszláv válság idején is szállítottak innen lőszert a határra vonuló egységeknek, illetve 1990 után a pápai bázisreptér ellátó bázisa is volt.
A főútról bekanyarodó út.
Székesfehérvár-Komárom vasútvonal még ma is működik.
Alul a fotón a raktárnak a vasúti berakodója. néhány kocsival tudtak ki vagy berakodni egyszerre, 80-as években használták utoljára.
A MÁV Zrt. tulajdonában volt az iparvágány, amit már régóta nem használnak és sem is tervezték használni, ezért a vasúttársaság 2012-ben megszüntette azt.
A bejegyzés trackback címe: