Fotók és utazásaim az országban és külföldön!

2013. július 25. 13:52 - Levente B.

Phantom-Pharewell, Wittmund

A vasnak a levegőben a helye szokták mondani, Németországban ezt jól tudják/tudták. Kellő búcsúval köszöntek el az utolsó F-4F Phantom ezredtől. Az utolsó Mohikánok a Wittmund melletti légi bázison diszlokáltak, mementóként 14 db már csak légtérvédelemre és elfogásra alkalmas példányok maradtak meg. 175 db érkezett anno. A bombázó szerepkörük már régen elveszett, és a felderítő változatokat is réges régen kivonták, bár ezek többsége a Török és a Görög Légierőben második virágzásukat élik.

Kötelék áthúzás.

_MG_5614.jpg

De még így is meghajtották őket. Kiküldetésen voltak a Litván és az izlandi légtérvédelemre, és évente nagyjából 6000-7000 órás repüléseket hajtottak végre. Kivonásuk már sajnos megérett, hisz a Typhoon rendre „kiutasította” a Phantomot a többi ezredből, ám mivel a Typhoon képességei messze elmaradtak az elmúlt években a várakozástól a Phantomok kivonása még várat magára. Végül idén 40 éves szászországi szolgálat után búcsúzott a Rinocérosz. A búcsú szimbolikus is egyben, hisz Anglia és Spanyolország után Németország volt az utolsó „nyugati” ország mely üzemelte a gépet.

A WTD 61 két tesztgépe érkezik Manchingból.

_MG_4364.jpg

_MG_4495.jpg

A JG 71 (Jagdgeschwader 71) – 71. Vadászezred – a legendás I. vh. Német Pilóta Manfred von Richthofen nevét vette fel. De a század nemcsak névleg büszkélkedhetett egy legendás ásszal.

A Norm 72-es festésű gép. A szám az évszámot jelöli amikor bevezették a gépeken. 

_MG_4789.jpg

A Norm 81-es. Ez nagyobb kedvenc részemről, ennek két változata volt, ez az első változat, a másik annyiban különbözött, hogy a hullámos csíkozást elhagyták és vízszintes vonalban festették fel a sötét szürke árnyalatot. 

_MG_4803.jpg

Az 1959-ben alakult Század első parancsnoka Erich Hartmann volt, aki 1970-ig, korai nyugdíjba vonulásáig vezette a Századot. A világ legsikeresebb vadászpilótája – aki 352 légi győzelemmel fejezte be a világháborút – rövid ideig a magyarországi légi harcokban is részt vett és a Veszprém melletti repülőtérről szállt fel többször is, mellesleg jó néhány Magyar vadászpilóta oktatója is volt, jobban mondva tanácsokkal látta el őket, vagy légi harc során elkísérte Magyar kollegáit.

A WTD 61 különleges festésű teszt gépe. Ez és a társa július végéig repült. 

_MG_4813.jpg

_MG_4819.jpg

_MG_4820.jpg

_MG_4821.jpg

_MG_4830.jpg

Hartmann túlélve a háborút, hadifogságba került majd 1955-ben szabadulva hamar újra a Luftwaffe soraiban találta magát és a JG 71 parancsnoka lett. Az F-104-es fiaskó során – a Német kormány erőltette a gép vásárlását, Hartmann azonban a tesztek során negatív véleménnyel volt a gépről – korai nyugdíjazták. 1971-ben érkeztek meg az első Phantomok Németországba, de Wittmundba csak 1973-ba, hivatalosan is 1975-ben állt át a század az F-4-es típusra. A vásárolt F-4F alváltozat lényegében az F-4E sorozatban gyártott változat, úgymond butított mellékterméke a Német Légierő kérésére. Legfeltűnőbb különbsége, az AIM-7 Sparrow hiánya, valamint az orrsegédszárny hozzáadása és egy belső üzemanyagtartály hiánya. Ezzel a gép súlya kisebb volt, ezzel viszont a manőverezése jobbá vált.

A 37+01-es oldalszámú gép, mely elsőként érkezett Németországba 1973-ban. Utolsóként is hagyta el a repteret pár nappal a búcsúrepülés után.

_MG_4839.jpg

_MG_4841.jpg

_MG_4844.jpg

Az első F szériás gép a 37+01 1973. március 18-án érkezett Németországba. A sors fintora, hogy ez a gép ott volt a júniusi búcsún.

Patronos hajtómű indítás. Az egész alapja az, hogy egy kordittal (lőpor) feltöltött patront elsütnek és az beindítja a hajtóművet. 

_MG_5018.jpg

_MG_5051.jpg

_MG_5062.jpg

_MG_5082.jpg

_MG_5245.jpg

A jó korán beharangozott búcsúra lehetett készülni, egy nyílt nap mellé egy spotter napot is beiktattak a szervezők, végül emelve a tétet, minden környékbeli Phantom üzemeltetőt és korábbi Phantom országot meghívtak.

Így került meghívásra Görögország, Törökország, a spanyolországi 12. Ezred F-18-ai, akik 2002-ig a felderítő Phantom változatott üzemelték, a Brit 31. Század Tornadói, a 70-es években színtén Phantomot üzemeltek. De a Lengyelek egyik 29-se is a meghívottak listájára került, hisz ezen Fulcrumok egyike a Laage melletti bázison 1997 és 2002 között a vegyes Fulcrum-Phantom ezredben repült. De mehivták Belgiumot és a Dán Légierőt is, és képviselte magát a Luftwaffe valamennyi százada, a szokásos Typhoon-Tornado kombótol egészen a P-3 Orion tengerjárőr gépen át a VIP Airbus szalongépig.

A repjegy és a szállás korai lefoglalása után a búcsú napjához közeledve jöttek az első rossz hírek. A Törökök lemondták az érkezést – éppen akkor volt egy forradalmi hangulat az arab országban, azt Merkel kisasszony távolról támogatta a népet, minden bizonnyal ezt nehezményezték – a rossz időjárás miatt meg az érkező napon nem jelentek meg a Görögök és Lengyelek. Az ok prózai, esőáztatta napra ébredt Alsó-Szászország, a Görögök Avianóban rekedtek mivel nem minden időjárás körülmények között bevethető századról volt szó, a Lengyelek valószínűleg színtén ezért mondták le.

Gurulás pillanata a felszálláshoz. Sajnos a Norm 81-es hajtómű hiba miatt nem tudott felszállni.

_MG_5513.jpg

_MG_5517.jpg

_MG_5525.jpg

_MG_5531.jpg

Mindezek mellett a helyszínen saját magam és fotós felszerelésemet próbáltam az esőkabátba menteni. Majd valamennyi gép érkezése után, a kocsival a parkoló felé indulva konstatáltam, hogy a majd 5000-es „spotter” tömeg durván 500-600 méternyi sort alkotva jelezte, várja a busz transzferek indulását. Kicsit remény vesztve de én magam is így tettem, de minden negatív érzésem elszállt amikor megláttam a majd 20-30 buszt a főúton, amik folyamatosan vitték a népet be a bázisra.

_35B5515-1.jpg

_35B5530.jpg

Bent minden érkező statikra lett állítva, rögtön balra máris feltűntek a díszfestett Phantomok. A Norm 72, melynek festése kiválóan alkalmas volt a Németország feletti repülésnél, de légi harcban túl feltűnő volt, a Norm 81, mely egy hat szürkés árnyalat volt, az erre a célra festett arany-kék Phantom, illetve a manchingi WTD 61 – ami a Bundeswehr Technikai Százada, itt vannak a tesztrepülések, a nagyjavítások, illetve a Typhoon és az Eurohawk gyártása – fekete, narancssárga kockás gépe. Volt még egy búcsú gép is, a Légierő 21. Karbantartó Csoportja tavaly végezte el utoljára a jeveri bázison az utolsó Phantom nagyjavítását, ennek emlékére kapott egy kisebb díszfestést.

_MG_5546.jpg

_MG_5554.jpg

_MG_5562.jpg

_MG_5566.jpg

_MG_5578.jpg

_MG_5582.jpg

_MG_5588.jpg

_MG_5594.jpg

A statik végigjárásával a nap fénypontja egy Phantom, patronnal való beindítása és annak hajtóművezése volt óránként a nagyközönség számára a gurulóúton.

_MG_5605.jpg

Typhoonok kíséretében...szimbolikusan átveszik a szerepet.

_MG_5661.jpg

Másnap volt a nyílt nap, amire már esőt nem de sajna szelet ígértek, emiatt a sok civil kisgép nem jött el és a háromfedeles Dr 1-es sem repült sajnos, pedig Richthofenre emlékezve szép lehetett volna a látvány. Egy PT-17 Sterman és egy Yak-52 mellett az időjárás és a program a Bo-105-nek és a A-4 Skyhawk-nak engedte meg a repülést. Elöbbi fürgeségét megmutatva prezentálta miért jó helikopter, utóbbi a Magyar szemnek igen ritka gép, meg amilyen kicsi a bors olyan erős hangal tette meg az alacsony áthúzást. A Skyhaw a Bae Systems gyakorló gépe mely Jeverben diszlokál, és onnan szokott célgépnek repülni a Phantomoknak.

A JaboG 31. két gépe érkezett a nörvenichi bázisról. Az első képen az együléses gép függőleges vezérsíkján JG 71. és a JaboG 31. jelvényei láthatóak és a "Kéz a kézben" felirat, utalva a Typhoonok itteni szerepválalásáról.

_MG_5678.jpg

_MG_5695.jpg

_35B5600.jpg

_MG_5726.jpg

Végül 14:30-kor elérkezett a pillanat és a 4 gépes Phantom kötelék a gurulóúton elhaladva elindult a végső felszállásra. Egyenként koromba burkolva – a Phantom egyik jellegzetessége – emelkedtek fel, hogy többszöri áthúzás mellett – csoportosan, majd egyenként – mutassák meg magukat a nagyközönségnek. Nemsokkal később a JaboG 31. ezred két Typhoon gépe érkezett meg és egy áthúzás erejéig bekísérték a Phantomokat, szimbolizálva a váltás pillanatát. A JaboG 31. fogja átvenni a wittmundi bázist, majd a Typhoon feltöltésig, a JG 71. Richthofen Repülő Csoportá lesz átnevezve, hogy idén októberben a JG 71. megszűnjön és a JaboG 31. egyik százada legyen.

_MG_5745.jpg

A Typhoonok landolása után a Phantomok még azért megmutatták manőverező képességeiket, alacsony magasságon a kormáynt felrántva éles balfordulót tettek és legvégül egyenként landoltak, utoljára hagyva a kék-arany gépet, és ezzel végleg eltűnik egy korszak.

_MG_5766.jpg

_MG_5825-Edit.jpg

_MG_5832.jpg

_MG_5835.jpg

_MG_5849.jpg

_MG_5868.jpg

A két Typhoon a gurulón oldalt állva a közönséggel szemben várta a Phantomokat akik ellentétes irányban a műsor végén be is álltak. A két típus farkasszemet nézett a közönséggel, majd amikor valamennyi gép hajtóműve leállt, valahogy ösztönösen elindult egy tapsvihar a korlát mellett állók közül. Ahogy ott álltak az öreg vasak az ember rájuk nézve érezte ezek a gépek méltóan és büszkén távoztak, 40 évig szolgálták hazájukat, és bár nimbuszuk nem ugyanaz mint amikor megérkeztek, büszkén állnak a Typhoonok mellett. Talán a sors akarta úgy, hogy az időjárás megváltozzon és a Nap is előbújjon a Phantomok repülésére.

_MG_5879.jpg

_MG_5883.jpg

_MG_5886.jpg

_MG_6076.jpg

Az egész eseményt talán ez a fotó tudná tökéletesen leírni. Smokey (füstölgő, a hajtóművek miatt) ahogy becézni is szokták, végleg elhagyja a földi életet. 

_MG_6081.jpg

_MG_6088.jpg

_MG_6165.jpg

_MG_6181.jpg

Volt valami magasztos, ahogy ezek a gépek ott álltak!

_MG_6188.jpg

_MG_6191.jpg

_MG_6194.jpg

_MG_6195.jpg

_MG_6197.jpg

_MG_6200.jpg

Spook, a Phantom kabalája, régi I. vh. egyenruhában (a richtofeni időkre utalva) tisztelegve jelenti "Ich melde mich ab" - "Kijelentkezem" "A Szolgálatot leadom". "40 év F-4F".

_MG_6202.jpg

_MG_6221.jpg

_35B5835.jpg

Az ember igazán egy ilyen szervezett nap után tudja értékelni, hogy a Német Légierő gondolt azokra akik eme vasszörnyeket szerette és csodálta.  

A bejegyzés trackback címe:

https://kameraaltal.blog.hu/api/trackback/id/tr15423209
Fotók és utazásaim az országban és külföldön!