Fotók és utazásaim az országban és külföldön!

2015. július 01. 12:21 - Levente B.

Opendoor Air Traffic Control Center, 2015

A Belga Légierő (Luchtcomponent) minden páratlan évben megtartja szokásos nyílt napját a saját ATCC (Air Traffic Control Center) központjában. Hogy ne csak egy egyszerű napról legyen szó, a szervezők minden évben garantálják a légi, és a helikopteres földi bemutatókat. 

 Az ATCC google maps nézetben: 

01.jpg

_mg_0098.jpg

_mg_8869.jpg

A jelenlegi helyszín már az 1950-es években kezdték használni mint radar mérő pontot. 1952-ben épült ki a laktanya a szomszédos Gavere városában, az alakulat 1954-ben lett önálló majd felvette az Control and Reporting Center 1 (1. Figyelő és Jelző Központ). A személyzet részére biztosított bunker 1956-ban készült el. A 60-as évekre a radart egy modernebb amerikaira cserélték le, 1963-tól a Központ elsőszámú feladata lett a katonai és a civil gépek megkülönböztetése, 1965-től pedig közvetlen kapcsolatba került a civil légi irányítással. 1973-ban automatizálták a rendszert, és elkezdődik a SEROS rendszer kiépítése (SEROS=Semmerzake Radar Operating System). 

1980-ban telepítik a modernebb 3 dimenziós radart, a General Electric GE 592-3D-t. A radar különbséget tud tenni, civil és katonai járművek között, 270 km-es hatótávról és 8000 méteres magasságról tudott adatokat közölni. A jelenlegi Martello S-723 (Marconi) radart 2000-ben telepítették és 1 évre rá készült el hozzá a radom. Ugyanekkor az alakulat egy újabb feladatot kap, a légi irányítók képzését. Az Air Traffic Control School áttelepül. 2003 -ban üzembe kerül a SEROS II, 2005-ben pedig a hidegháborút jelképező bunkert bezárják, az irányítás az új épületbe kerül. A SEROS II rendszer a teljes Belga légteret felügyeli, 10 katonai és civil radar által biztosított adatok alapján. Képes automatikusan időjárási adatokkal szolgálni illetve tervezett repülési útvonalakkal, mind a katonai és civil életből. Ami igazán fontos, hogy a gyors adatfeldolgozással képes, biztonságos repülést biztosítani a pilóták számára. 

A modern harcálláspont (Belga Légierő archív)

atcc_039.jpg

atcc_038.jpg

Az idei évre is érdekes programot szerveztek. Bár nem szokványos repülőnapról van szó, mindenképpen kiemelkedik a szokatlan helyszín. Mivel nem egy repülőtérről van szó, a merevszárnyas földi bemutató így elmarad, de a terület méretéből kiindulva a helikopterek fogadása megoldható. És sajnos itt jön a helyszín miatti szabályok betartása. A lakóövezet közelsége már egy faktor ami miatt pl. a repülőnapokon megszokott, infracsapdázás vagy a földi csapást imitáló tervezett robbantások elmaradnak. a gépek többsége is egy sima áthúzással "köszönt be", ahogy megtudtam ugyanis sima útvonalrepülést kell tenniük, semmi komolyabb légi bemutatót nem tehetnek. Ami főleg akkor hiányos, ha a RAF (Királyi Légierő) Tucano és HAWK típusú gépei is átruccannak Belgiumba. A programot elsősorban a civil gépek tették ki. 

Ám még így is voltak kifejezetten élvezetes programok és gépek, pro: Counter Terrorist Demo (4 db F-16, NH90 és A109), Seaking Demo, Aérospatiale Alouette III, a radar megtekíntése - bármit lehetett fotózni -, valamint pár a Magyar szemnek ritka gép. 

Beauvechain, 18. század, NH90-TTH

_35b5270.jpg

_35b5283.jpg

_mg_0106.jpg

_35b5289.jpg

Mobil irányítótorony. Ilyen esetekben mint ez a nap, jól jön:

_mg_0126.jpg

_mg_0137.jpg

Nagy porral távozik az NH90:

_mg_0158.jpg

_mg_0165.jpg

Civil Aérospatiale Gazelle:

_mg_0197.jpg

Jobb oldalt a radar, a narancssárga ruhás úriember a helikopter leszállását segíti a földről:

_mg_0198.jpg

_mg_0199.jpg

_mg_0204.jpg

_mg_0207.jpg

Színtén civil, de ezúttal egy Robinson R44:

_mg_0216.jpg

 Heli-Business, Eurocopter EC-120B Colibri gépe:


_mg_0224.jpg

 Koksijde, 40. század, haditengerészeti NH90-NFH (NATO Frigate Helicopter):

 _mg_0236.jpg

_35b5305.jpg

Ugyanaz a bázis és repülőszázad, brit licens Westland Sea King, a típus 1976 óta repül Belgiumban!

 

_35b5315.jpg

_35b5321.jpg

_mg_0247.jpg

_mg_0248.jpg

Belga A109 Demo Csapat:

_mg_0253.jpg

_mg_0257.jpg

_mg_0262.jpg

_35b5329.jpg

Defence Helicopter Flying School, a RAF Shawbury bázisról. Bell Griffin HT.1, a Bell 412EP modernizált változata:

_35b5341.jpg

Eurocopter Squirrel HT.1, az Eurocopter AS350 brit változata:

_mg_0274.jpg

_mg_0277.jpg

Aérospatiale Alouette III. Ennek a helikopternek az első példánya 1959-ben repült első alkalommal. Belgium mára csak 3 db tart üzemben, elsősorban kutató-mentő szolgálatra használják:

_mg_0268.jpg

Florennes, 80. UAV század:

_mg_8683.jpg

_mg_8684.jpg

_mg_8685.jpg

A század korábbi bevetései:

_mg_8686.jpg

A Marconi radar makettje:

_mg_8716.jpg

_mg_8717.jpg

_mg_8719.jpg

Így készül a radom:

_mg_8720.jpg

_mg_8721.jpg

És a radar:

_mg_8735.jpg

_mg_8738.jpg

_mg_8751.jpg

_mg_8745.jpg

_mg_8748.jpg

_mg_8749.jpg

_mg_8750.jpg

_mg_8756.jpg

_mg_8757.jpg

_mg_8758.jpg

Az egész rendezvény során élő kép volt az akkori légi forgalomról. Mivel a helyi radar nem üzemelt, ezért egy másik radarból jöttek az adatok:

_mg_8762.jpg

A radar kívülről:

_mg_0127.jpg

Halojelenség:

_mg_0129.jpg

Az ATCC jelvénye:

_mg_0170.jpg

_mg_0099.jpg

A programot egy 4 gépes kötelék nyitotta meg:

_35b5358.jpg

A RAF (Királyi Légierő) több típusú gépe is megtisztelte a jelenlétével:

_35b5364.jpg

Replica Yakovlev Yak-3U:

_35b5391.jpg

North-American T-6 Harvard Texan

_35b5407.jpg

RAF Beechcraft King Air

_35b5413.jpg

Beech D18S

_35b5423.jpg

Replica, CA-13 Boomerang:

_35b5440.jpg

_35b5472.jpg

SIAI-Marchetti SF.260, "Red Devils":


_35b5486.jpg

_35b5497.jpg

_35b5512.jpg

_35b5524.jpg

_35b5526.jpg

RAF Short Tucano

_35b5542.jpg

_35b5551.jpg

_mg_8764.jpg

RAF Hawk

_35b5558.jpg

Counter Terrorist Demo, érkezik a 4 db F-16

_mg_8771.jpg

_35b5570.jpg

_35b5641.jpg

_35b5595.jpg

A109 door gunner légi támogatás:

_35b5637.jpg

_35b5660.jpg

A cél jármű az NH90 személyzetének látókörében:

_mg_8775.jpg

_mg_8779.jpg

A kommandósok érkeznek:

_mg_8787.jpg

_mg_8792.jpg

_mg_8815.jpg

A helikopterek távozása után a 4 db F-16-s több kötelék áthúzást hajtott végre:

_35b5676.jpg

_35b5666.jpg

_35b5679.jpg

_35b5693.jpg

_35b5705.jpg

_35b5711.jpg

_35b5734.jpg

_35b5753.jpg

_35b5764.jpg

_35b5775.jpg

Belga Légierő A109 Demo:

_35b5809.jpg

_35b5815.jpg

_mg_8839.jpg

_mg_8851.jpg

A csapat álltal használt infracsapdázás logikusan elmaradt:

_35b5827.jpg

_35b5856.jpg

_35b5882.jpg

_35b5889.jpg

_35b5906.jpg

_35b5937.jpg

Készenléti F-16-s egy hazai Falcon 20-t kísér:

_35b5950.jpg

_35b5955.jpg

Max Holste MH.1521 C Broussard

 _35b5967.jpg

_35b5981.jpg

_35b5999.jpg

_mg_8869.jpg

The Victors bemutató csapat:

_35b6011.jpg

_35b6017.jpg

_35b6026.jpg

_35b6029.jpg

_35b6038.jpg

_35b6044.jpg

_mg_8888.jpg

Sea King SAR demo:

_mg_8904.jpg

_mg_8916.jpg

_mg_8926.jpg

_mg_8955.jpg

_mg_8963.jpg

Mindenki megy haza:

_mg_8985.jpg

 A programok során, feljebb is ment a "közlekedés":

_35b5474.jpg

_35b5503.jpg

Történelmi forrás

A bejegyzés trackback címe:

https://kameraaltal.blog.hu/api/trackback/id/tr697580442
Fotók és utazásaim az országban és külföldön!
süti beállítások módosítása