Fotók és utazásaim az országban és külföldön!

2017. október 27. 21:03 - Levente B.

Kecskeméti életképek - 2017 október

Ebben a bejegyzésben két külön napot gyűjtöttem össze, a fotók a kecskeméti repülőbázison készültek.  

Hazánk Saab JAS 39 Gripen típusú több funkciós gépeket üzemeltet, az első gépek 2006-ban érkeztek, 2008-ban jött meg a 14-ik és egyben utolsó darab és 2011 januárjától "önállóan" szolgálják a Magyar Hont. A JAS akroním jelentése Jakt (vadász), Attack (támadó-bombázó) és Spaning (felderítő), a Gripen tehát egy többfeladatú harci gép, mely hazai környezetben, színekben nemrég tette meg első szűzrepülését egy feladatkörben. Nagyjából két éve jöttek az első hírek, hogy bomba fegyverzetet vettek a Gripen gépekhez, eme első függesztményes repülésre nemrég került sor, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. 

A 40-s oldalszámú Nato Tiger Meet-es gép elsőként emelkedik a 4 db BDU-50-s gyakorló fegyverrel, új korszakot nyitva ezzel a hazai katonai repülés történetében:

_35b7213.jpg

És amiért két eseményt rakok egy bejegyzésbe, pár nappal korábban, a Volga-Dnepr cég egyik Il-76-s gépe, érkezett a bázisra az egyik Mi-17-s gépért, amit este azonnal el is vitt Oroszországba nagyjavítani:

_mg_2377.jpg

Kezdjük ez egyik nappal:

Az alábbi képen 4 db függesztmény látható a Gripen-n, 2-2 bomba elosztással a szárnyakon. A kék szín - egész pontosan Deep Saxe Blue No 113 - jelöli, hogy gyakorló bombáról van szó, belül beton található mely súlyában egyezik a robbanóanyaggal feltöltött éles fegyverrel. Ezeket általában nem dobják le, feladatuk, hogy a pilóta érzékelje, tapasztalja a felfüggesztett fegyverzetet repülés során. Összeadva 4 db BDU-50 - ami a képeken is látszik a gépekre függesztve - majd 1 tonna plusz terhet jelent.

A másik 30-s oldalszámú gép is emelkedik, 2-2 db BDU-50-s gyakorlóbombával, mely a GBU-12 Paveway II éles fegyver gyakorlóváltozata:

_mg_9653.jpg

A GBU-12 Paveway II - GBU=Guided Bomb Unit (Irányított Bomba Egység) - egy amerikai fejlesztésű lézer irányítású fegyver, mely az Mk 82-s, 500 fontos (227 kg) hagyományos buta bombából csinál okos fegyvert, az orra szerelt lézeres kereső és a végére rakott kormány vezérsíkokkal felszerelt kittel. Ez utóbbival a fegyver képes repülés során irányzási korrekciókra a céltárgy felé haladva. A lézer vezérlésű bombák - okos bombák, ahogy még nevezik - működése igen egyszerű. A céltárgyat egy lézerrel megvilágítják, ez lehet a földről vagy bármilyen repülőeszközről - helikopter vagy maga a hordozó eszköz. A visszavert lézert a fegyver elején lévő orr részben lévő érzékelő veszi és rávezeti a célra, ezt hívják fél aktív rávezetésnek. Hátránya, hogy ha a lézeres megjelölés bármilyen oknál fogva szétkapcsolódik, a rávezetés megszűnik. Az alsó fotón a jelenleg használt Paveway II-s bombák láthatóak.

Fotó: Texas Instruments

paveway-2.jpg

A Paveway szón belül a Pave, a precision avionics vectoring equipment=precíziós avionikai vektor eszköz-t jelent. A GBU-12 Paveway II, 14 kilométeres hatótávval rendelkezik és 87 kg-s harci fejrésszel van ellátva. 

A 44-s gép is elemelkedett:

_mg_9662.jpg

A bázis felett párban a két együléses, mellettük a 44-s repült:

_mg_9667.jpg

_mg_9670.jpg

A 30-s és a 40-s elrepült feladatára, majd a 44-s pár kört tett meg a bázis felett:

_mg_9681.jpg

Végül a 30-s irányon szállt le:

_mg_9695.jpg

Több mint 30 perccel később jöttek is vissza, innen alulról haslövésnél szépen látszódnak a bombák:

_35b7219.jpg

Leszállás a 30-s pálya irányra:

_mg_9712.jpg

_mg_9720.jpg

Svéd Gripen bomba oldása:

 

A nap további pontjában is voltak repülések, a 44-s az északi végen távozik a D gurulóra leszállás után:

_mg_9753.jpg

A 406-s An-26, emelkedik 12-s irányba:

_mg_9728.jpg

A 30-s és a 40-s gép is elindul késő délutáni repülésekre, ezúttal a bombák nélkül:

_mg_9763.jpg

_mg_9775.jpg

Az An-26-s gép megközelítési feladatokat hajt végre a Gripenek távozása után:

_mg_9789.jpg

_mg_9814.jpg

Még némi fény mellett érkezik vissza a két Gripen:

_mg_9826.jpg

_mg_9837.jpg

Röviddel utánuk, naplementében a 44-s újra elindul feladatára:

_mg_9845.jpg

Az An-26-s is vissza jön egy hosszabb távollét után:

_mg_9860.jpg

Esti szürkületi fényben, erősen zajos fotó, de a forszázs látványa kárpótol:

_mg_9875.jpg

Közben az An-26 tovább rója a köröket:

_mg_9898.jpg

Nulla fényben, az An-26:

_mg_9916.jpg

És az egyik Gripen:

_mg_9934.jpg

A másik napi bejegyzés...október elején landolt egy Il-76-s Kecskeméten, az ok...nagyjavításra vitt egy Mi-17-s helikoptert, ugyanis a májusban érkezett 4 db gép mellé - lásd ITT - opcióként további 1 db gép volt megjelölve:

_mg_2322.jpg

Itt már kezd kisejleni az Il-76 formája:

_mg_2327.jpg

_mg_2330.jpg

A gép a Lima apronra gurult be:

_mg_2341.jpg

A hajtóművek leállása után érkezett is a Mi-17-s vontatva:

_mg_2365.jpg

_mg_2377.jpg

Az An-124-el ellentétben, az Il-76 gépre csak a hátsó rámpán lehet berakodni:

_mg_2413.jpg

_mg_2426.jpg

_mg_2428.jpg

_mg_9602.jpg

img_9626.jpg

Az esemény videó formátumban:

Még aznap, az Il-76 érkezése előtt, Gripen fordul ki visszaérkezés után:

_mg_1981.jpg

Landoltak 30-s irányon:

_mg_2002.jpg

Nem sokkal később, a második körben, a 30-s gép a bázis felett repült:

_mg_2021.jpg

_mg_2031.jpg

_mg_2077.jpg

_mg_2124.jpg

Nagyjából 1 órás repülés után érkezett vissza a többi:

_mg_2134.jpg

_mg_2141.jpg

_mg_2151.jpg

Az An-26-s gép, szép narancs színekben szállt fel:

_mg_2156.jpg

A 12-s irányon pedig megközelítésket gyakorolt:

_mg_2172.jpg

Egyre kevesebb a fény, a gépen látszik, a horizonton még pislákol a Nap:

_mg_2208.jpg

Még egy kör:

_mg_2229.jpg

_mg_2235.jpg

_mg_2236.jpg

Gurulás vissza a 12-s irányra majd ismét felszállás:

_mg_2253.jpg

Egy kicsivel későbbi leszállás, a fény már tényleg nem sok, viszont impozáns lett:

_mg_2267.jpg

Ha nem füstöl akkor gond van, az An-26- egyik jellegzetessége az alacsony magasságon a hajtóművek füstölése:

_mg_2271.jpg

Itt már tényleg kevés a fény, a reflektorok éppen elég fényt adnak a személyzetnek, de nem a fotósnak, a hajtóművek légcsavarlapátjai körbefordulnak az alacsony zársebesség miatt:

_mg_2276.jpg

_mg_2279.jpg

És az egyik kis videó a gép esti manővereiről:

A bejegyzés trackback címe:

https://kameraaltal.blog.hu/api/trackback/id/tr3913089710
Fotók és utazásaim az országban és külföldön!