1959 és 1962 között hérom légvédelmi tüzér ezredet fegyvereztek át SzA-75M Dvina rakéta komplexumra. Budapestet-Dunaújvárost nyugatról a 11. Légvédelmi rakéta ezred (fedésként tüzérezred volt a megnevezés) védte. Harcálláspontja Budapesten (Kinizsi laktanya), tartalék harcálláspontja Veszprémben volt. A nagy átalakulás 1977-82 között alakult, akkor lépett Érd be a légvédelembe. A 11. ezred dandárrá alakult. Harcálláspontja Érdre, tartalék harcálláspontja Vértesacsára települt. Feladatuk volt, a budapesti légvédelem "felügyelete", továbbá a területen voltak az 54. rádiótechnikai dandár egységei is, ezek együttesen teljesítettek szolgálatot Érden. Az érdi HÁP lényege volt, hogy a főváros körüli lérakos egységeket "összpontosítsa".
1990-91-ben megszűnt a 104. és a 105. ezred Dunaújvárosban és Miskolcon, a 11. légvédelmi rakéta dandár a következőképpen alakult ezután. Harcálláspontja Érd, tartalék harcálláspontja Vértesacsán maradt. 2000-ben megszüntetik a 11. Duna Légvédelmi rakéta ezredet, a Nyevát, és a Volhovot kivonják a rendszerből, majd bezárják az érdi HÁP-ot.
Az érdi terület két részből áll, a déli volt az adóház. Az északi részen a helyi rt. zászlóalj, mikor 1981-82-ben átadták, akkor ott egy Kabina-66 komplexum működött és akkor még PRV-13 lokátorokkal. Ahogy az M-7-en jött az ember Budapest felé, nagyszerűen látszottak a lokátorok. Az egészből a föld felett egy kétszintes épület látszik még a mai napig, abban a készültségi szolgálatnak a körletei és irodái voltak. Vektor-2 VE automatizált vezetési rendszer működött a HÁP-on.
Az alábbi fotók a déli a 22-es adóháznál készültek. Itt R-405-ös rádiórelék voltak az adóházban.R-834 majd R-844/R-845-ös rádiók voltak kocsira telepítve a fedezékben. Ezeket használták a vadászirányítók. A ciklók fent az északi részen voltak elhelyezve. Az adóháznak saját ciszternája, generátora is volt. A járört az adóház személyzete adta. A sorálomány hetes váltásokban cserélte egymást.
UPDATE! Paczolay László küldte nekem ezt az alábbi képet, pár évvel a cikk megjelenése után, rendkívül szemléletes és alapos helyrajz az egészről. Köszönöm neki!
R844 URH.
Fedezékek:
22-es adóház:
Egy ott járt katona emlékei:
Az Érdi HÁP-ot Rt-s fedésű harcálláspontnak építették. Legalább is így tanították. Ennek megfelelően a felszínen RT-s lokátorok mentek szünet nélkül, s ez alatt volt a harcálláspont tűzvezetője. A tűzvezető bunker mellet helyezkedtek el az Rt-s és HÍR-es kabinok és maga a VEKTOR szíve a 86-os kabin is.
Itt láttál néhány különféle rendeltetésű vezetési pontot egymás mellett, természetesen rendesen elválasztva egymástól. A másik kettőben meg szinte egy légtérben volt egymás mellett az rt. zászlóalj meg a rakéta ezred harcálláspontja, és ha már ott volt, odacsapták a végébe a vadászirányító pontot is. Az egyes részeket csupán egy üvegfal választotta el egymástól. Külön csupán az rt. század vezetési pontja volt, mert azt legalább egy rendes fallal választották el. Igaz, az kisebb is volt.
A PPSZ kabin, az áramátalakító kabin volt 5 db 100 kW-os, 400 Hz-es átalakító, amik kiszolgálták a komplexumot! az áramforrás központ, műhely kocsi, amelyek helyi század lokátorainak működését biztosították. K-66-nak, PRV13-maknak. És még KRAZ gépjárműveknek is.
Érdről érkezve egy kapuba botlunk, de ha kicsit is vesszük a bátorságot, délnek indulva eljutunk már olyan részekhez ahol nincsen kerítés, sőt bizonyos időpontokban túrázókba is belebotlunk. Az északi részt őrzik, de métereken át nincsen kerítés, MINDENKI CSAK SAJÁT FELELŐSSÉGGEL MENJEN BE, DE JAVASLOM NE MENJEN TÚL KÖZEL AZ ÉPÜLETEKHEZ!!!
Csodás kilátás nyílik a környékre!
A Harcálláspont külső része. Háttérben az iroda épület. (Lizák Péter fotói mind a kettő):
A vezetési pont belül. (forrás ismeretlen):
A bejegyzés trackback címe: