A 80-as években szolgálatba állították hazánkban a SZ–200VE típusú légvédelmi rakétakomplexumot, ami „nagy mértékben növeli a honi légvédelmi rakétacsapatok oltalmazási lehetőségét. Nagyfokú zavarvédettsége és különböző viszonyok közötti alkalmazhatósága lehetővé teszi nagy távolságon a közepes és nagy magasságon zavarfedezet alatt támadó repülőgépek, levegő-föld rakétahordozók, zavaró repülőgépek és légi vezetési pontok felderítését és megsemmisítését.” Az új légvédelmi osztályt 1985 szeptember 1-jén adták át rendeltetésszerű alkalmazásra az 1. honi légvédelmi hadtest parancsnokának, és került onnan a 104. honi légvédelmi tüzérezred állományába. A komplexumok hadműveleti rendszerbe állítását ünnepélyes keretek között hajtották végre a 104/4. honi légvédelmi tüzér-osztálycsoportnál, a teljes személyi állomány jelenlétében.
Fotó: Oravecz Tibor
A laktanya 150 hektár nagyságú. Nagyjából 9 km kerítés veszi körbe. 2 osztály volt itt, egy-egy osztály 6 db indítóval, a két osztály összesen 12 db indítóval rendelkezett. Elméletben a mezőfalvi alakulat nem ide került volna. Kint Gatcsinában - Szentpétervár mellett - az ottani Szovjet oktatók 2 db SZ-200 osztályt szerettek volna telepíteni hazánkban. Az egyik Szolnokon túl keletre, a másik Győr alatt a Kis-Alföldön lett volna. Az NDK területén 4 osztály-csoport épült ki, 3 db Német és 1 db Szovjet lett volna, de a harmadik Német Vega nem épült meg, a 80-as évek végére, illetve a fegyverzetet visszafordították, mivel az akkori politikai vezetés nem fizette ki állítólag.
A nyomsáv eszközei. Érzékelők és lámpák.
Csehszlovákiában 2 osztály csoport épült, Bulgáriában és Lengyelországban pedig 1-1 db. Még a Bolgár és a Lengyel az ami feltételezhetően üzemel.
Modernizált iráni SZ-200-as éleslövészet.
Az irániak a Vega többségét reptereik védelmére helyzeték, összesen 2 db indító állással.
Az SZ-200 egy nagy hatótávolságú légvédelmi rendszer, mellyel nagy területet lehet lefedni, kiválóan alkalmas nagy sebességű, nagy magasságon közlekedő célok ellen. A védelmi rendszer kifejlesztését az SR-71-es megjelenése is erősítette, habár Gary Powers U-2-es gépének lelövése óta a Szovjetunió fölé nem repültek be az USA gépei. 1967-es megjelenése óta a mai napig rendszerben van Iránban, Észak-Koreában és Szíriában. 2011-ig pedig potenciális veszélyt rejtegetett, Líbia az évi NATO bombázásai során, de soha nem használták végül, feltételezhetően a nem megfelelő kiképzés és a megsemmisüléstől való félelem miatt.
A fő épület. Itt volt a parancsnokság, az irodák, a konyha, a klub szobák, gyengélkedők, oktatótermek.
A két épület jól látható.
Két ilyen folyosó kötötte össze az épületeket.
A sorállomány étkezdéje.
Amikor a Nyeva mezőfalvára költözött a Nyevások is a laktanya lakói lettek.
A kantin.
A hadseregben mindent pontosan regisztráltak.
Egy betört ablakot egy kartonnal fedtek le, melyre ez a történelmi térkép volt felragasztva.
A tantermek egyikében az Oborona csatlakozási táblája.
A volt csapat múzeum. Itt mindig a múlt fontos emlékeit helyezték el, mely a mezőfalvi alakulattal kapcsolatos volt, továbbá a csapatzászlók is itt voltak. A laktanya bezárása után sok mindent vittek el, főleg a tisztek, a maradékot meg amit nem vittek el, megsemmisítették.
A könyvtár.
Tabló maradvány.
A tüzelőállásokhoz csak ezen a kapun lehetett bejutni, külön volt teljesen a laktanya résztől. Nyomsáv+kettős kerítés.
Az őrbódénak kiosztott őrzési terület, annak visszajelző táblája. Ezen kívül volt még két őrbódé melyek a kerítés maradék részeiért feleltek.
A kapun túl, egyből megérkezünk az 1. osztály tüzelőállásaihoz.
A tűzivíz tároló.
Az 1. osztály rakétákat felkészítő csoportjának szerelő "csarnoka".
Az egyik indító állás helye.
Ez az épület két rakétát tárolt magában. Minden indító állásnak két rakétája volt, de nálunk spórolás címszó alatt ez az épület a két osztálynál nem épült ki 100%-ban. Csupán 2-2 indító álláshoz csinálták meg melyeket lehetett azonnal tölteni, a többit a vontatókról kivitelezték volna.
Hazánkban minden rádiótechnikai századnál volt két darab ZU-23-2 szovjet gyártmányú vontatott, ikercsövű, 23 mm-es légvédelmi gépágyú. A lövészraj az őrszakaszhoz tartozott, és mivel év közben nem sűrűn gyakoroltak a gépágyúval, rendesen jártak őrségbe.
A közepes rakéta osztályoknál is volt két - két darab, hasonlóképpen volt megszervezve, mint az előbbinél. A kismagasságú rakéta osztályoknál nem volt egy sem, mert a Nyeva elméletileg tudta azokat a paramétereket, amiket a közepesek nem, oda nem kellett közeli légvédelmi biztosítás.
Az egyik ZSU-23-2 ütegnek a helye az 1. osztály K-3 fedezékének tetején.
Balra a személyzet fedezéke, jobbra lőszertároló.
A rakéta ezredeknél, dandárnál a biztosítandó objektumok számától függően volt gépágyú, általában hat darab. A géppuskás szakasz ott is az őrökhöz tartozott. Mezőfalva megalakuláskor ZU-23-2 gépágyúkat rendszeresítettek, mégpedig négyet. 1991. nyarától kezdve meg még egy Igla szakasza is volt az osztálycsoportnak.
Ezekhez az eszközökhöz valamennyi helyen csak fele állomány volt meg, a másik felét mozgósítással tervezték. Ugyancsak mozgósítással lett volna gépkocsijuk, békeidőben pedig azzal dolgoztak ami jutott, Aviától az UAZ-ig nagyon széles volt a skála.
Ezekkel a rajokkal évente egyszer hajtottak végre lövészetet, általában június elején volt a lövészet, mégpedig a drégelypalánki légvédelmi lőtéren. Ez a Nagyoroszi iskola lőtere volt.
Amikor Mezőfalvára átkerült a technikai osztály akkor Nyeva és Volhov rakétákat is tároltak itt.
Fotó: Lajos Kántor & Sándor Telek
Az eredeti Vega rakéta tároló.
Ennek a tárolónak a bal oldalán egy sínrendszer volt, ahol a rakéta rátöltést lehetett gyakorolni.
Az őrtorony.
A csarnok kívülről.
O és G anyag töltés. A teljes vegyvédelmi ruha ilyenkor kötelező volt! Fotó: Lajos Kántor
A Vega működése:
- A P-14 és/vagy PRV-17 felderíti a célt.
- Az adatok bekerülnek a K-9 üteg vezetési pontba.
- Onnan az egyik osztály K-1 alávilágító radarával megjelölik a célt.
- Majd a kijelölt osztály indítja a rakétát.


A tréler ide állt be a radarral. Kb. 8 óra alatt arrébb vihető a komplett szerkezet.
Kilátás a nyomsávra.
PRV-17 magasságmérő radar. Az országba ide került először ez a típus. Fotó: Lajos Kántor
A PRV dombja.

A K-1 radar dombja.
És fedezéke. A beton tömbök utólag kerültek oda, miután a radart beemelték a helyére.
Almaz K-3 Indító Vezetésipont

Az indító állások irányító pultja.
Szakaszfedezék. Atom és vegyvédelmi biztos volt.
Emléktábla.
Beszterces Zsolt fotója 1990-ből.
Az 1. osztály K-1 kabinja a háttérben.
A harcálláspont és a K-9 helye.
Az 1. osztálynak az épülete.
Technikai osztály, rakéta szerelő csarnok, 100-as épület. Ez későbbi építés.
Nyitott gépkocsi szín.
A fenti gépkocsi tárolókkal van egy érdekes történet. Ez ugyanis nem szolgált célt a Vega rendszernek. Ezt külön egy másik légvédelmi rakétának tervezték. Az alábbi táblázaton lehet látni, hogy a Budapestet védő légvédelmi rakéta dandárnak két száma nem lett kiosztva. Az 5. és a 6. osztály számok szándékosan maradtak ki, a 80-as évekre a Szovjetek elkezdték felajánlani a modern és ami még fontos teljesen mobil SZ-300-as légvédelmi rakétát.
11/1 légvédelmi rakéta osztály, Pilisszentlászló-É (Urak asztala)
11/2 légvédelmi rakéta osztály, Pilisszentkereszt (Pilis)
11/3 légvédelmi rakéta osztály, Zsámbék
11/4 légvédelmi rakéta osztály, Etyek
?????????????
11/7 légvédelmi rakéta osztály, Ócsa (Felsőpakony)
11/8 légvédelmi rakéta osztály, Fót
11/9 légvédelmi rakéta osztály, Pilisszentlászló-D (Lom hegy)
11/10 légvédelmi rakéta osztály, Tinnye
11/11 légvédelmi rakéta osztály, Biatorbágy
11/12 légvédelmi rakéta osztály, Szigethalom
11/13 légvédelmi rakéta osztály, Gyál
11/14 légvédelmi rakéta osztály, Kerepes
11/15 technikai osztály MN3592, Börgönd
11/16 technikai osztály MN5413, Gyömrő
1988-ban előkészítő tanfolyamra kikerült egy kisebb csoport Gatcsinába, hogy az SZ-300-at megtanulja, de mire visszajöttek már itthon eldöntött volt, hogy nem veszik meg a technikát. A gépkocsi telepen lett volna két osztály, ezek felváltva lettek volna jelen, egy "pihenőben", egy pedig a kiépített tüzelőállásban.
A tervek szerint Velence és Százhalombatta mellett lett volna a két osztály, ugyanis a 11. Légvédelmi rakéta dandár felállása után egy kisebb folyosó alakult ki, ahol relatíve a NATO gépei bejöhettek volna NY-DNY irányból, eme folyosó lezárására tervezték volna be.
Az őrségnek az épülete.
Védett vizíbázis.
A készenléti épület kazánháza.
Kazánház, raktárak, szerelő csarnokok.
Benzinkút.
2005-ben az alábbi fotók jellemezték a mezőfalvi inkurencia raktárat. Charlie21 fotói.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Így pusztul a hidegháború orosz hagyatéka 2014.03.24. 23:43:59