Exercise Carpathian Hawk 2017
A Carpathian Hawk (Kárpáti Sólyom) - gyakorlat keretében augusztus 14 - 25 között a Brit Királyi Légierő (RAF) 100. Századának két HAWK típusú repülőgépe települt át a kecskeméti repülőbázisra, melyekhez a gyakorlat második hetében csatlakozott egy harmadik HAWK repülő is.
Két HAWK balra és 4 db JAS Gripen jobbra:

A britek Hawk T1A típussal érkeztek, ez a verzió képes két db AIM-9 Sidewinder rakéta hordozására:

A Magyar Honvédség Légiereje által vendégül látott kiképzés célja a légi harc manőverek közös gyakorlása, amely a résztvevők számára a megszokottól és a korábbi tapasztalatoktól eltérő szituációkon keresztül fejleszti a pilóták és a kiszolgáló személyzet felkészültségét. Úgynevezett "red air" - agresszorok, ellenfelek - szerepet betöltve, a RAF HAWK repülői lesznek az MH JAS-39 Gripen vadászainak ellenfelei. A kéthetes közös kiképzés a feleknek remek alkalmat nyújtott a tapasztalatcserére és a tanulásra, levegőben és földön egyaránt. A két hét során nem csak kívülről, de egymás pilótafülkéjének belsejéből is lehetőségük volt gyakorolni a különböző manővereket a kölcsönös "utas repülések" alkalmával.
Iain Lindsay magyarországi brit nagykövet bal oldalt, jobb oldalt Sáfár Albert dandártábornok, légierő haderőnem főnök:

Ian Duguid dandártábornok, a Typhoon Erők Parancsnoka, jelenleg a romániai kitelepülés parancsnoka is egyben:

A nagykövet úr beszéde:

Közös ajándéktárgyak átadása:



Balra Nick Badel alezredes, az ide érkező Brit Királyi Légierő 100. Századának a parancsnoka, jobbra Ugrik Csaba dandártábornok, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis bázisparancsnoka:


Balról jobbra, Ugrik Csaba dandártábornok, Iain Lindsay magyarországi brit nagykövet és Ian Duguid dandártábornok:

A hangárok mellett az egyik JAS Gripen:



Egy BAE Systems Hawk T.1, a Brit Királyi Légierő 100. Századából:

A földi személyzet már felkészítette a gépeket az indulásra:


Iain Lindsay magyarországi brit nagykövet bal oldalt az egyik HAWK hátsó ülésében fogalt helyet:

A kicsi gépnek méretéhez képest nagy lépcsőt alkalmaznak a beszálláshoz:

Jól oda kell figyelni, az egyik brit pilóta mutatja is hova kell lépni:

Sáfár Albert dandártábornok pedig a másik gépben foglalja el a helyét:




A Gripenben a pilóták készen állnak:

A 35-s oldalszámú együléses gép pilótája is megérkezik:

Arrébb viszik a létrát, indulásra készen:

A gép előtt lévő technikus a hajtómű zaja miatt kézjelekkel utasítja a pilótát, hogy a vezérsíkok kidöntésével ellenőrizhessék mind a két oldalon, rendben van minden:

Közben a poroltó a közelben:




A 43-s gép elindul a 30-s pálya irányra:

Hamarosan a két HAWK is elindul:



Iain Lindsay magyarországi brit nagykövet kézjellel mutatja ő készen áll a nagy pillanatra:






A felszállások után egy 3-s kötelékre bejönnek a gépek:


A 35-s gép is pár perccel később felszáll, majd egy rövid bemutatót tart a bázis felett:






Vasvillával ér véget a sikeres bemutató:

A gép beáll a helyére:



A visszatérés után, a fotó nem adja ugye vissza, de a segédhajtómű még működik, hogy a földi személyzet visszaellenőrizhesse a repülés után a rendszereket:


Visszatér az első két gép:

A 43-s gép érkezik elsőnek:

Ide kell jönni, mutatják a pilótának:



És állj:




Csoport fotó a 35-s gépnél:


És végül amikorra már mindenki lent van a földön:

A Brit Királyi Légierő 100. Századának rövid története
A század 1917. február 23-án alakult az angliai Farnboroughban és 2017 tavaszán ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját. A megalakulás után az alakulatot az észak franciaországi Izel-lès-Hameau városába vezényelték. Az itt eltöltött idő alatt alakult ki a század ma is használt koponyát és keresztcsontokat ábrázoló zászlaja, amely a repülőkön is megjelenik. A zászlót 1938-ban fogadták el formálisan egy maláj közmondással tovább díszítve -Sarang tebuan jangan dijolok/Ne kavard fel a darázsfészket - ezzel létrehozva a század hivatalos királyi címerét.














A HAWK T1A változatát 1992 óta repüli a század, amelynek jelenleg a RAF, angliai, észak yorkshire-i, Leeming repülőbázisa ad otthont. Az új repülőgépek, fegyverrendszerek és a hozzájuk tartozó képességek érkezésével, a század feladata is továbbfejlődött, hogy a legmagasabb szinten megfeleljenek a modern műveleti kiképzési követelményeknek. A felderítő és műveleti tapasztalatokból származó örökséggel felvértezve, a század egyedi szerepet tölt be, mint a Brit Királyi Légierő agresszor százada, "red air" széleskörű kiképzést nyújtva az Egyesült Királyság és a NATO partnerek egységeinek.

A bejegyzés trackback címe: