Fotók és utazásaim az országban és külföldön!

2016. március 27. 19:29 - Levente B.

MÁV Istvántelki Főműhely

Minden urbexelő álma, fotózás szempontjából a hazai téma kedvelőinek egy Szent Grálja. Bár témáját tekintve nem olyasmi ami konkrétan megdobogtatja a szívemet, de valljuk be, nem mindenhol lehet ilyen témát találni. Kapva a lehetőségen magam is fényképezőmmel a kezemben indultam el a helyszínre. 

A terület őrzött, jelenleg is cégek bérelnek épületeket, illetve a MÁV továbbra is használja az egyik csarnokot!

_mg_1954.jpg

_mg_3493.jpg

_mg_1966.jpg

Az Istvántelki Főműhely anno az egyik legnagyobb és legfontosabb vasúti járműjavító műhely volt Magyarországon. A főműhely Istvántelken, Budapest IV. kerületének egy városrészében található, mint sajnos sok minden az egykor volt dicsőséget ma már csak elképzelni lehet, bár a terület a mai napig működik valamilyen formában tovább, különböző cégek által és a MÁV is birtokolja az egyik nagy csarnokot és folyik a munka is benne, régi fénye már nem úgy pislákol mint egykoron. Azt persze tudni kell, hogy a 80-as évekre a gőzüzem véget érésével hazánkban, megszűnt Istvántelek főműhelyi kulcs szerepe, manapság pedig itt található a MÁV Nosztalgia Kft. műhelye, illetve a hazánkban a vasút pályákon futó motorvonatok, motorkocsik karbantartó csarnokai. 

A csarnokon kívül van mit látni...

_mg_3488.jpg

...de amiről igazán híres az bent az egyik régi csarnokban található.

_mg_1972.jpg

A háború után átnevezték Landler Jenő Járműjavító üzemre, jó szocialist szokáshoz híven a név erősen köthető az akkori párt történelméhez:

"Vezető szerepe volt az 1918. évi júniusi politikai sztrájkban. A Magyar Nemzeti Tanács irodájának 1918. október végén lett a vezetője, 1919-ben a Tanácsköztársaság belügyi népbiztosaként működött. Áprilistól a belügyi, vasúti és hajózási népbiztosság vezetõje lett. Igen rövid ideig, 1919. július 7-tõl 1919. augusztus 1-jéig a MÁV elnökigazgatója volt. A Tanács Kormány lemondásakor Ausztriába emigrált, és ott az illegális kommunista mozgalom egyik szervezõjévé vált." - www.kosanyo.hu

A Főműhely 1963-ban (forrás fentrol.hu)

1963-1.jpg

És 1979-ben (forrás fentrol.hu)

1979-1.jpg

A csarnok kicsit közelebbről, szintén 1979-ben (forrás fentrol.hu)

1979-2.jpg

A volt járműjavítót bejárva sok izgalmas témára bukkan az ember. Ilyen a külső részen látható, tárgyak, mozdonyok, vagonok. 

Ez a jármű állítólag az Óbudai Szeszgyár mozdonya volt, ma BUSZESZ Rt néven Óbudán ugyanott működik mint anno 1867-ben létrehozták:  

_mg_3472.jpg

Gyanúsan Vörös Csillag "emlék":

_mg_1949.jpg

A fenti jármű érdekes, az úgynevezett tűz nélküli gőzmozdonyok csoportjába tartozik, az ilyen mozdonyokat fokozottan tűzveszélyes üzemekben alkalmazták, ebben az esetben az óbudai szeszgyárban, de fegyver- és lőporüzemben, olajfinomítókban is üzemeltek ilyen mozdonyok. Ugye ahogy envében is benne van, tűz nélkül üzemelt, tehát hagyományos módszerekkel nem gyújthattak be. A megoldás abban rejlett, hogy általában a gyár saját kazánjából töltötték fel gőzzel a gépet, ami természetesen addig futott, amíg a gőz ki nem hűlt annyira, hogy már nem tudott tovább haladni. 

A szeszgyár egy 1963-as fotón (forrás: fentrol.hu):

szeszgyar.jpg

Menjünk tovább a történelemben, a háború utáni időket összefoglaló részlet:

A romeltakarítással egy időben kezdték meg a politikai munkát is. A nyilasokat azonnal eltávolították. Nem volt rosszabb a helyzet az István-telki Főműhelyben sem, ahol január 13-ától napi 10—12 órát dolgoztak. Megjavítottak 45 mozdonyt, 280 vagont, 30 személy- és csomagkocsit, ezenkívül részt vettek a Budapest—Vác vasútvonal helyreállításában is. Közben 70 000 lópatkót gyártottak. A MÁV dolgozóinak eredményes munkáját nagyszerűen dokumentálta a március 9-i napilapokban megjelent kis hír az új vasúti menetrend megjelenteté­séről. Ez azt jelentette - ha természetesen rendkívül korlátozottan is -, hogy márciusban Budapest a felszabadított országrészekkel rendszeres vasúti összeköttetésben állott. - ROZSNYÓI ÁGNES Budapest hétköznapjai a felszabadulás után.

A járműjavító "fedetlen" területén található régi vagonok.

_mg_1948.jpg

_mg_1950.jpg

_mg_1951.jpg

_mg_1953.jpg

_mg_1955.jpg

_mg_1957.jpg

_mg_3473.jpg

_mg_3474.jpg

_mg_3479.jpg

_mg_3482.jpg

Valamiféle bunker a külső részen:

_mg_3485.jpg

_mg_3483.jpg

Régi óvóhelyek, ezek a dolgozóknak épülhettek:

_mg_3469.jpg

_mg_3467.jpg

_mg_1944.jpg

Úgy tűnt ez a daru nincsen használatban:

_mg_3471.jpg

_mg_1958.jpg

_mg_3470.jpg

_mg_3489.jpg

És a főcsarnok amiről rengeteg fotó kering a neten:

_mg_3464.jpg

_mg_3465.jpg

_mg_3466.jpg

Egy film is forgott itt, a Drága Elza! című filmben tűnik fel a csarnok...1:08-nál:

Ugye ismerős:

_mg_3500.jpg

_mg_3493.jpg

_mg_3496.jpg

_mg_3498.jpg

_mg_3501.jpg

_mg_3502.jpg

_mg_3504.jpg

_mg_3506.jpg

_mg_3509.jpg

_mg_3510.jpg

Deutsche Reichsbahn! Na de vajon melyik? Mert a neten talált adatok szerint a volt Harmadik Birodalom vasúthálózatát hívták így meg a volt NDK területén működőt is....az előbbi persze "ütne" nagyobbat:

_mg_1974.jpg

_mg_1975.jpg

_mg_1977.jpg

Mozgó Posta:

_mg_1978.jpg

_mg_1980.jpg

_mg_3507.jpg

_mg_3513.jpg

_mg_3514.jpg

_mg_3515.jpg

_mg_3516.jpg

Ezt sem most rakták "félre":

_mg_3517.jpg

_mg_1982.jpg

_mg_1983.jpg

_mg_1984.jpg

_mg_1985.jpg

_mg_1987.jpg

_mg_1988.jpg

Épült 78 éve:

_mg_3518.jpg

_mg_3519.jpg

_mg_3520.jpg

_mg_3522.jpg

_mg_3523.jpg

_mg_3526.jpg

_mg_3531.jpg

_mg_1989.jpg

_mg_1990.jpg

_mg_1994.jpg

_mg_1997.jpg

_mg_3543.jpg

_mg_3545.jpg

_mg_3546.jpg

_mg_3547.jpg

_mg_1998.jpg

_mg_3535_1.jpg

_mg_3542.jpg

Épült 105 éve!

_mg_3549.jpg

_mg_3550.jpg

MÁV 326 sorozatú mozdony...ez a 267-es, az interneten fellelt adatokból tudhatóan, 1893-ban készült! Tehát 123 éve!

_mg_3511.jpg

_mg_3512.jpg

A 326, 267 Kónya Major mellett 1979-ben (Werner Brutzer fotója)

326-267-konya-010779--308226.jpg

_mg_3533.jpg

_mg_3535.jpg

A fent látható 424, 005 Rákosrendezőn kb. 1987-1988 (dlaci69-2 feltöltő néven a flickr.com-ra):

424005.jpg

MÁV 301 sorozat.

_mg_3525.jpg

_mg_1986.jpg

A 006-s a fellelt adatok szerint 1913-ban készült el. A Gőzmozdonyok index forumában talált bejegyzés alapján ezt lehet tudni még róla: "1964.11.19.-én lett selejtezve, majd fűtőgépként használták, végül a Debreceni Jjü udvarán tárolták." 

A 006-s még működés közben. (Mágus23 névvel a Gőzmozdonyok index forumában feltöltve)

006.jpg

A védetté nyilvánítás célja az 1901 és 1903 között emelt MÁV Istvántelki Főműhely építészeti, technikatörténeti, iparművészeti értékeinek, berendezéseinek megőrzése. - 53/2011. (VIII. 25.) NEFMI rendelet


1948. DECEMBER UMFI MAGYAR FILMHÍRADÓ: A MÁV Istvántelki főműhelye az utolsó helyreállított 424es típusú mozdony átadása.

1946. JÚLIUS MAFIRT KRÓNIKA: Elkészült a tízezredik vasúti kocsi a MÁV Istvántelki Főműhelyében

 

Egyéb járművek a nagy csarnok körül:

_mg_3590.jpg

_mg_3594.jpg

A 1040-es, 2004. augusztus 8-án Miskolcon

v431040_04_1.jpg

_mg_2004.jpg

_mg_3597.jpg

_mg_2008.jpg

_mg_2009.jpg

_mg_2007.jpg

_mg_3595.jpg

_mg_3596.jpg

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kameraaltal.blog.hu/api/trackback/id/tr48329680
Fotók és utazásaim az országban és külföldön!
süti beállítások módosítása