Április 8-17. között 4 db Mi-24P harcihelikopter települt át a bakonyi lőtér újmajori kiképző központjához. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis állományában összesen nyolc darab Mi-24-es van, 6 db P és 2 db V változat. A P változat egy darab ikercsöves 30 mm-es GSh-30K-as gépágyúval van felszerelve. A rendszerbe visszállító lövészeten a személyzeten kívül a földi kiszolgálók, a műszakiak ás a pápai bázis állománya is részt vett a gyakorlaton.
A lövészeti napok során csupán a gépágyút használták a gépek fegyverzetei közül, első héten nappali körülmények között, a második héten már éjszaka. És itt jön képbe az új képesség. A minimális upgrade során a kabinok és a külső fények éjjellátó kompatibilissé lettek átalakítva, például a külső fényszórónak van infra üzemmódja, ezt szabad szemmel nem lehet látni, de a pilótán lévő NVG - night-vision goggles - szemüveg ezt a hullámhossztartományt látja. Ugyanígy a helyzet fényjelzők is infra üzemmódúak - ezen fények célja az alacsony fényviszonyok között megmutassa a távoli szemlélőnek, hogy az adott jármű akkor jön vagy megy, illetve a légi eszköz mérete is nagyjából kivehető.
A személyzet ezen kívül a JTAC - Joint Terminal Attack Controller, előretolt repülésirányító magyarul - által kiválasztott célokra támadott, nappali és éjszakai körülmények között. Utóbbi teljesen új dolog idehaza, harcihelikopterrel így első alkalommal hajtottak végre lövészetet, irányított rávezetéssel földi célokra.
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripen gépei egy másik gyakorlat során repültek a bakonyi lőtér felett:
A 334-es gép érkezik az újmajori előretolt felfegyverző és üzemanyagtöltő pontra. Ez a gép 1995 óta nem repült a magyar légtérben amikor is a már egyesített németországi készletből tizenkilenc másik társával együtt megérkezett Magyarországra:
A 335-nek ez a második feltámadása. 2004-től a 336-os géppel egyetemben a két gép már repült magyar színekben:
A 332-es gép még repült egyet a lőtér felett. Ő se repült 1995-ös megérkezése óta a hazai égbolton:
A Mi-24-es helikopterek, sokszor alacsonyan jöttek be a fák felett:
Két gép már a földön, a harmadik érkezik:
A 336-s érkezik utolsónak:
Videó formátumban az érkezés:
Ellenfényes fotók, már a lőtér felett:
Hosszú expós fotók a helikopterek tűzkiválásáról. Az előretolt repülésirányítója - JTAC Joint Terminal Attack Controller - megvilágítják a célt a helikopter személyzetnek. A gépek 2 km-ről nyitnak tüzet:
A helikopter fényei. Valós körülmények között ez a fotó nem sikerülne, ilyenkor ugyanis "kivilágítatlanul" repülnek a célterületen:
Itt szépen látszik a 30 mm-es nyomjelzős lőszer, a helikopter fényei, és a néhány apró fehér folt a torkolattűz:
Itt szépen látszik, hogy milyen magasra is eltudnak "pattanni" a kilőtt lőszerek:
A nyomjelző lőszer lényege hogy a pilóta szabad szemmel is lássa, merre nyit tüzet a célterületen:
Most balról érkezve a célra:
Ismét:
A felvételeken jól látható, hogy apró tűzkiváltásokat hajtottak végre minden estben a gép személyzetei:
Videó formátumban a éjszakai lövészet:
Másnap ismét egy Gripen - valójában kettő a délutáni körben - tette tiszteletét a lőtér felett:
A gépek érkeznek a délutáni fényekben az esti lövészethez:
Az újmajori kiképző központhoz vezető út felett érkezik a 336-os gép:
A 335 és a 332-es gép egymás után:
Simon Péter alezredes, a kitelepült harcihelikopter-raj parancsnoka foglalja össze a gyakorlatot:
Arányok...ekkora egy 30 mm-es gépágyú lőszer, itt éppen hevederezik be:
Alacsonyan és gyorsan. Útvonal repülésről térnek vissza a gépek:
A fegyver töltése:
A gépágyú méretei az emberhez viszonyítva:
A négy gép várja a felszállást:
Eligazítás:
Dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka is ellátogatott a lövészetre:
AN/AVS-9-es éjjellátó szemüveg:
Az NVG képességről és a szemüvegről szakszerűen:
A földi repirányító kommunikál a helikopter személyzeteivel:
Két gép indul a lövészetre:
A 334-es gép is neki rugaszkodik:
A háttérben a Papod-hegy – Vitéz Bertalan Árpád kilátó:
A 334-es visszajön egy áthúzásra:
És megint a Papod-hegy a háttérben:
Második kör:
Phoenix Over Afghanistan. 2013-ig magyar pilóták is oktatták az afgán Mi-24-es személyzeteket:
A 332-es még vár a sorára:
A 336 és a 335 visszatér a lövészetről:
A 334-es ugyebár utolsóként:
A földön személyzet váltás és a 334-es újra útnak indul:
A két gép távolabb már a naplemente fényeiben indulnak második körükre:
És a visszatérés pillanatai:
Az esti fények előnyei:
Itt jól látható a rotorlapátok széleit jelző fények:
Felkészítés az indulásra:
A bejegyzés trackback címe: