Fotók és utazásaim az országban és külföldön!

2019. április 20. 11:32 - Levente B.

Mi-24 éjszakai lövészet

Április 8-17. között 4 db Mi-24P harcihelikopter települt át a bakonyi lőtér újmajori kiképző központjához. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis állományában összesen nyolc darab Mi-24-es van, 6 db P és 2 db V változat. A P változat egy darab ikercsöves 30 mm-es GSh-30K-as gépágyúval van felszerelve. A rendszerbe visszállító lövészeten a személyzeten kívül a földi kiszolgálók, a műszakiak ás a pápai bázis állománya is részt vett a gyakorlaton. 

A lövészeti napok során csupán a gépágyút használták a gépek fegyverzetei közül, első héten nappali körülmények között, a második héten már éjszaka. És itt jön képbe az új képesség. A minimális upgrade során a kabinok és a külső fények éjjellátó kompatibilissé lettek átalakítva, például a külső fényszórónak van infra üzemmódja, ezt szabad szemmel nem lehet látni, de a pilótán lévő NVG - night-vision goggles - szemüveg ezt a hullámhossztartományt látja. Ugyanígy a helyzet fényjelzők is infra üzemmódúak - ezen fények célja az alacsony fényviszonyok között megmutassa a távoli szemlélőnek, hogy az adott jármű akkor jön vagy megy, illetve a légi eszköz mérete is nagyjából kivehető. 

A személyzet ezen kívül a JTAC - Joint Terminal Attack Controller, előretolt repülésirányító magyarul - által kiválasztott célokra támadott, nappali és éjszakai körülmények között. Utóbbi teljesen új dolog idehaza, harcihelikopterrel így első alkalommal hajtottak végre lövészetet, irányított rávezetéssel földi célokra. 

Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripen gépei egy másik gyakorlat során repültek a bakonyi lőtér felett: 

_35b0149.jpg

A 334-es gép érkezik az újmajori előretolt felfegyverző és üzemanyagtöltő pontra. Ez a gép 1995 óta nem repült a magyar légtérben amikor is a már egyesített németországi készletből tizenkilenc másik társával együtt megérkezett Magyarországra:

_35b0167.jpg

A 335-nek ez a második feltámadása. 2004-től a 336-os géppel egyetemben a két gép már repült magyar színekben:

_35b0181.jpg

A 332-es gép még repült egyet a lőtér felett. Ő se repült 1995-ös megérkezése óta a hazai égbolton:

_35b0191.jpg

A Mi-24-es helikopterek, sokszor alacsonyan jöttek be a fák felett:

_35b0198.jpg

_35b0207.jpg

_35b0228.jpg

Két gép már a földön, a harmadik érkezik:

_35b0233.jpg

A 336-s érkezik utolsónak:

_35b0250.jpg

_35b0267.jpg

Videó formátumban az érkezés:

Ellenfényes fotók, már a lőtér felett:

_35b0277.jpg

_35b0295.jpg

Hosszú expós fotók a helikopterek tűzkiválásáról. Az előretolt repülésirányítója - JTAC Joint Terminal Attack Controller - megvilágítják a célt a helikopter személyzetnek. A gépek 2 km-ről nyitnak tüzet:

_mg_9756.jpg

A helikopter fényei. Valós körülmények között ez a fotó nem sikerülne, ilyenkor ugyanis "kivilágítatlanul" repülnek a célterületen:

_mg_9761.jpg

Itt szépen látszik a 30 mm-es nyomjelzős lőszer, a helikopter fényei, és a néhány apró fehér folt a torkolattűz:

_mg_9764.jpg

Itt szépen látszik, hogy milyen magasra is eltudnak "pattanni" a kilőtt lőszerek:

_mg_9771.jpg

A nyomjelző lőszer lényege hogy a pilóta szabad szemmel is lássa, merre nyit tüzet a célterületen:

_mg_9772.jpg

Most balról érkezve a célra:

_mg_9782.jpg

Ismét:

_mg_9789.jpg

A felvételeken jól látható, hogy apró tűzkiváltásokat hajtottak végre minden estben a gép személyzetei:

_mg_9791.jpg

Videó formátumban a éjszakai lövészet:

Másnap ismét egy Gripen - valójában kettő a délutáni körben - tette tiszteletét a lőtér felett:

_35b0316.jpg

A gépek érkeznek a délutáni fényekben az esti lövészethez:

_35b0326.jpg

Az újmajori kiképző központhoz vezető út felett érkezik a 336-os gép:

_35b0334.jpg

_35b0337.jpg

A 335 és a 332-es gép egymás után:

_35b0349.jpg

_35b0355.jpg

_35b0374.jpg

Simon Péter alezredes, a kitelepült harcihelikopter-raj parancsnoka foglalja össze a gyakorlatot:

Arányok...ekkora egy 30 mm-es gépágyú lőszer, itt éppen hevederezik be:

_35b0389.jpg

_35b0401.jpg

_35b0402.jpg

_35b0404.jpg

_35b0412.jpg

_35b0414.jpg

Alacsonyan és gyorsan. Útvonal repülésről térnek vissza a gépek:

_35b0417.jpg

_35b0423.jpg

_35b0424.jpg

_35b0433.jpg

_35b0446.jpg

_35b0458.jpg

_35b0461.jpg

_35b0469.jpg

_35b0472.jpg

_35b0477.jpg

_35b0488.jpg

A fegyver töltése:

_35b0510.jpg

A gépágyú méretei az emberhez viszonyítva:

_35b0518.jpg

A négy gép várja a felszállást:

_35b0520.jpg

Eligazítás:

_35b0529.jpg

Dr. Koller József dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnoka is ellátogatott a lövészetre:

_35b0539.jpg

AN/AVS-9-es éjjellátó szemüveg:

_35b0546.jpg

Az NVG képességről és a szemüvegről szakszerűen:

A földi repirányító kommunikál a helikopter személyzeteivel:

_35b0555.jpg

Két gép indul a lövészetre:

_35b0558.jpg

_35b0572.jpg

_35b0577.jpg

_35b0580.jpg

A 334-es gép is neki rugaszkodik:

_35b0586.jpg

_35b0594.jpg

_35b0598.jpg

A háttérben a Papod-hegy – Vitéz Bertalan Árpád kilátó:

_35b0602.jpg

_35b0604.jpg

A 334-es visszajön egy áthúzásra:

_35b0608.jpg

_35b0612.jpg

És megint a Papod-hegy a háttérben:

_35b0627.jpg

Második kör:

_35b0637.jpg

_35b0645.jpg

_35b0648.jpg

Phoenix Over Afghanistan. 2013-ig magyar pilóták is oktatták az afgán Mi-24-es személyzeteket:

_35b0653.jpg

A 332-es még vár a sorára:

_35b0658.jpg

_35b0662.jpg

A 336 és a 335 visszatér a lövészetről:

_35b0669.jpg

_35b0674.jpg

A 334-es ugyebár utolsóként:

_35b0683.jpg

_35b0695.jpg

_35b0699.jpg

_35b0705.jpg

A földön személyzet váltás és a 334-es újra útnak indul:

_35b0719.jpg

_35b0720.jpg

_35b0725.jpg

_35b0733.jpg

A két gép távolabb már a naplemente fényeiben indulnak második körükre:

_mg_4180.jpg

_mg_4185.jpg

_35b0741.jpg

_35b0743.jpg

_mg_4189.jpg

_35b0748.jpg

_35b0772.jpg

És a visszatérés pillanatai:

_35b0779.jpg

_35b0790.jpg

Az esti fények előnyei:

_mg_9817.jpg

Itt jól látható a rotorlapátok széleit jelző fények:

_mg_9824.jpg

_mg_9826.jpg

_mg_9830.jpg

Felkészítés az indulásra:

_mg_9844.jpg

_mg_9863.jpg

_mg_9872.jpg

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kameraaltal.blog.hu/api/trackback/id/tr1714775618
Fotók és utazásaim az országban és külföldön!
süti beállítások módosítása