Pár hete volt olyan szerencsém hogy még nyitás előtt megtekintsem a szolnoki új RepTár-at, vagyis az új repülőmúzeumot Szolnok városában, a régi vasútállomáson az Indóház utcában. Az elmúlt 2 évben folyamatosan fejlesztették a helyszínt, a régi vasút állomás épülete és más egyéb a vasúthoz tartozó épületet megtartottak a bontás elől és hasznosították, a múzeum részére, most egy fényképes tárlat erejéig nézzünk körbe.
Egy légvédelmi rakéta a régi vasút állomás épülete és a modernebb új fedett csarnok sarkán:
A repülőgépek a bezárt szandaszőlősi (a katonai reptér mellett) múzeumból kerültek át, sajnos a nagyobb gépek, így pl. a Tu-134-es és az Il-18-as a régi helyén marad egy darabig:
A főbejárat, jobbra látható, a kávézó és váró terem szembe:
Térkép segít a tájékozódásban...látható, hogy sok eszköz-égi jármű még nem került át a helyére (szürke sziluett):
Büfé és étterem is lesz:
A szuvenír bolt:
A kasszáktól jobbra található lépcsőn fel és ott az emeleten indul a túra a múzeum területén:
Az első világháború magyar katonai repülés egyik részletét mutatja meg ez a makett - az itáliai front Dél-tiroli szakaszán, a Pergine melletti tábori repülőteret mutatja be:
A második világháború eseményei képekben és tárgyakban:
Maschinengewehr 131-es német gyártású géppuska. A fegyver több német tervezésű és így a Magyar Légierőben is szolgált repülőgépen is be volt építve:
A háború utáni korszak:
Repülőgép vezetői jelvények:
A Magyar Légierő nagyját kitevő MiG-21-es, MF változatának a makettje:
3D-s virtuális túra az L-29-es fülkéjében:
JakB–12,7 egy négycsövű, gázelvétellel működő 12,7 mm-es repülőgép-fedélzeti géppuska a Mi-24-es helikopterből:
A Magyar Légierő 1990 utáni, rendszeresített felvarrói:
A kecskeméti repülőnap "régi" neve, évszám 1997:
Szu-22 változtatható nyilazású szárnyú harcászati vadászbombázó makett:
Az 1992-es taszári repülőnapra készített szórólap:
Tájékoztató füzet a bakonyi alakulatról:
Toborzó kiadványok a kecskeméti repülős és a szolnoki felderítő alakulatról. Utóbbi már MH 2. Különleges Rendeltetésű Ezred néven létezik:
Egyenruhák:
Több ilyen érintő képernyős kivetítő van a múzeumban ahonnan is még több információt kaphatunk, fotó és videó formában:
Hatalmas C-17-es poszter:
A képen látható 11-es oldalszámú MiG-29-es kapott díszfestést az egyik repülőnapra:
A fedett csarnok:
Az R–26S Góbé, kiképző vitorlázó repülőgép...alul már saját hajtással rendelkező égi járművek:
Fent egy Rubik R-22S Június 18 típusú vitorlázó repülőgép, alul az 1999-ben a Balatonból "kihalászott" Il-2-es gép maradványai:
A múzeumban található R-22-es anno egy fotón, forrás a képen:
Régi repülőgép motor:
A motorok mellett a gép fotója látható:
A modernebb kor égi meszelői...előtérben a Mi-8 helikopternek a hajtóműve:
MiG-21UM az előtérben:
A fenti MiG-21UM egy régebbi fotója:
A típus hajtóműve:
RP-23 fedélzeti lokátor a gép mellett:
A gép nyitva áll a közönség előtt:
1994-ben hazánkba érkezett Yak-52-es kiképző gép:
Az Aviatica Kft. - Vég Pál és társai által a Haditechnikai Intézet megrendelésére tervezett pilóta nélküli felderítő repülőgép 1995.-ben Székesfehérváron gyártott prototípusa...A 90 lóerős négyhengeres kétütemű boxer motor hajtotta - forrás: repulomuzeum.hu
És maga a gép: K-001 "Denevér" ("Bat"):
Egy 1995-s fotó a típusról, forrás: repulomuzeum.hu:
Az 1986-s évben üzembe állított WSK-Swidnik Mi-2-es helikopter:
A fenti helikopter még működő korában, forrás: avia-info.hu
1963-1974 között Börgöndön üzemelt WSK-Swidnik Mi-1M típusú helikopter. 1974-től csupán 1 évig üzemeltette a Légi Rendészet:
Magyarországon nem üzemelt Nord N.1002-es gép, csupán kiállítási céllal érkezett 2006-ban a szolnoki repülőmúzeumba:
1971-1990 közötti a börgöndi alakulatnál szolgált Kamov Ka-26-s helikopter:
H-29L bunkerromboló rakéta, a Szu-22M3 gépekhez volt rendszeresítve:
KKR felderítő konténer, szintén a Szu-22 gépekhez volt rendszeresítve:
Balra egy Po-2-es gép, jobbra az eredetileg HA-OMC lajstrommal repült Aero Ae-45S Super Aero típusú gép:
A balatoni Il-2-es gép:
Hátul egy Jak-11-es, előbbre pedig egy Jakovlev Jak-12R Gém:
Az Il-2-es szárnyán az Alclad 24S-T olvasható ki...ez egy korrózió rezisztens alumínium, amit az Egyesült Államokban hoztak létre az 1920-as években, ebből látszik, hogy a második világháború idején az USA nagy mértékben támogatta a Szovjetuniót különböző alapanyaggal is:
Az Il-2-es gép alsó motor részénél egy repesz találat:
A külső rész...a Cápeti II névre keresztelt Aero L-39ZO Albatros:
És az első Cápeti mely az 1993-as RIAT szereplője volt:
Let L-200D Morava rendőrségi színekben:
Egy másik Aero L-39ZO Albatros mutatja a fenekét, távolban egy Mikojan-Gurjevics MiG-15bisz:
Mikojan-Gurjevics UTI-MiG-15:
Mikojan-Gurjevics MiG-17PF:
Egy fotó a fenti gépről anno, forrás a fotón:
Mikojan-Gurjevics MiG-19PM:
Elől egy Aero L-29 Delfín, hátul pedig egy Mil Mi-8T típusú helikopter:
Egy fotó a fenti gépről anno, forrás a fotón:
Mikojan-Gurjevics MiG-21MF:
Egy fotó a fenti gépről anno, forrás a fotón:
MiG sor:
Aero L-39ZO Albatros:
Aero L-29 Delfín:
Let L-200D Morava:
Mikojan-Gurjevics MiG-21F-13:
Kalandpálya fedett részen:
Ugyanezen épületben a légvédelem technikai eszközei...elől egy ZU–23–2
57 mm-es AZP SZ–60 típusú légvédelmi gépágyú:
V–750V rakéta metszet:
S-125 Nyeva légvédelmi rakéta rendszer szekrénye kezelőszemélyzet kabinjából - rávezetőtiszt szekrény:
Jobbra a Nyeva, RTB parancsnok szekrénye:
Mikojan-Gurjevics MiG-21U:
Mikojan-Gurjevics MiG-21MF:
Mikojan-Gurjevics MiG-21bisz 75AP:
Mikojan-Gurjevics MiG-23UB:
Mikojan-Gurjevics MiG-23MF:
Szuhoj Szu-22M-3:
P–37 közepes hatótávolságú kétdimenziós felderítő rádiólokátor:
Összecsukva a P-19 felderítő lokátor:
Alul az S-75, fent az S-125 légvédelmi rakéta:
A Nyeva szállító-töltő gépjárműve egy Zil-131-n:
A Nyeva, 5P73 nevű indítóállványa:
S-75 indító állvány:
A képek elkészültéért szeretnék köszönetet mondani a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum munkatársainak.
A bejegyzés trackback címe: