Fotók és utazásaim az országban és külföldön!

2013. szeptember 24. 14:58 - Levente B.

Magyar Légierő - Kecskemét 2013

Idén 2013-ban a kecskeméti repülőnapon a Magyar Légierő két hosszabb időszakra képességbemutatóval örvendeztette meg a közönséget. Lehetne természetesen nagyobb lelkesedéssel írni erről a képesség dologról, de ha szépen körbe nézünk és összeadjuk azt a sok hírmorzsát amit olvasunk, akkor tisztán látható, hogy nehezen oda biggyeszthető ez a képesség szó. Mert ami van az lehet csak arra elég, hogy a közönségnek egy szépet repüljön időnként. 

Az 59. Puma Ezred 5 db Gripenje startra kész. Haladjunk mi is akkor előre.

_MG_8514.jpg

_35B8973.jpg

_35B8980.jpg

Cseh elől, Magyar hátul. Mind a két légierő ugyanazt a típust üzemel légtérvédelemre, szintén 14 db gépet lízingelnek, 12 db együléses és 2 db kétüléses verziót. Összehasonlításról szó sem lehet, hisz a Cseheknek ott van az L-159-es is ami egy könnyű földi támogató gép, de képes légi-harcra is. Már borul a mérleg az egyik irányba. 

_MG_8515.jpg

Ha alaposan belegondolunk, akkor a Magyar Légierő, kecskeméti ezredének durván 50% látható egy fotón.

_35B8983.jpg

_35B9056.jpg

_35B9060.jpg

An-26 díszkísérettel.

_MG_8517.jpg

_MG_8522.jpg

Szolnokról átrepült 2 db Yak-52, mely hazánk egyetlen, "első óráim" pilótaképzésére alkalmas gépe. Az L-39-ek óta nem történ előrelépés, hogy a 2009 óta tartó hiányt kipótoljuk. A Cseheknek ez a típusa is repül még.

_35B9068.jpg

A helikopteres képesség egyetlen felmutatott példánya. A Mi-24 teljes hiánya a repülőnapról a típus idei kivonásával magyarázható. A helikopteres szállító képesség, bár idén látványosan bizonyította az árvíz idején mennyire kötelező lenne megtartani, jelenleg igazi előrelépés a négypárti egyetértésen kívül még nem történt, új gépek beszerzését jövőre ígérik, a tender nyilvánosságra hozását még az idén közölhetik.

Csak mint érdekesség, a repülőnap ideje alatt a pápai MEDEVAC készültséget is ez a gép adta, szúrva ezzel is az ember szemét, hogy a helikopteres darabszám igen kevés lehet. 

_MG_8524.jpg

A gépek hasára festett kabin imitáció elsőre viccesnek tűnik, de légi-harcban amikor a másodpercek is számítanak, zavart képes okozni az ellenséges pilótánál, amikor igencsak nem lehet tudni, hol a fel és hol a le. 

_35B9080.jpg

_35B9085.jpg

_MG_8528.jpg

_MG_8532.jpg

_35B9090.jpg

_35B9091.jpg

_35B9097.jpg

_35B9099.jpg

_35B9102.jpg

Elfogás. Hazánk légterét védő Gripenek évente kb egy tucat alkalommal kapnak éles riasztást, mely során nem azonosított illetve nem jelentkező gépek miatt kell a levegőbe emelkedniük. Szerencsére eddig nem kellet egyik esetben sem erőt alkalmazni. 

_35B9105.jpg

_MG_8535.jpg

A futóművek kiengedésével a Gripen jelzi az agresszornak, hogy le kell szállnia. A rádiós kommunikáció hiánya esetén a gép pilótájának vizuálisan kell megértetni a földre kényszerítést. 

_MG_8537.jpg

Kicsit lemaradva a másik készenléti gép, baj esetén ha kell megsemmisítheti az agresszort. 

_MG_8540.jpg

_35B9108.jpg

_35B9110.jpg

_MG_8543.jpg

_MG_8550.jpg

_35B9130.jpg

_35B9132.jpg

_35B9136.jpg

_MG_8554.jpg

_35B9147.jpg

_MG_8555.jpg

_35B9173.jpg

_MG_8559.jpg

A második "körre" földi képességbemutató következett.

_MG_8713.jpg

_MG_8716.jpg

_MG_8725.jpg

Ejtőernyősök ugranak az Ancsából. A bemutató lényege, hogy az egység tagjait a Gripenek fedezete mellett, helikopterrel mentsék ki.

_35B9587.jpg

Gripen infrázik. A kézi föld-levegő rakéták igen veszélyesek tudnak lenni, lásd Afganisztán. 

_MG_8727.jpg

BUMM! Ez is csak a pirotechnikusokkal jöhet össze. Miért is? Hagyományos esésű bombák nélkül nem lehet földi támogatást adni. A gépágyú is csak látványosan hangos erőfitogtatás. A Maverick rakétákkal pl. éles lövészet még nem volt amióta a Gripenek vannak. Kis hazánkban ez persze nem lehetséges, ilyen esetben külföldre kell menni. 

_MG_8728.jpg

_35B9590.jpg

_35B9592.jpg

_35B9601.jpg

_35B9608.jpg

_35B9610.jpg

Köteles kiemelés. Eme gyors és hatékony művelet, "rövid" távra működik, amikor is a veszélyes zónából kiemelve az egységet, egy biztonságosabb helyre viszi a gép személyzete és ott felveszi őket. A manőver bár látványos, igen veszélyes.

_MG_8730.jpg

Mielőtt összecsapnánk a tenyerünket, hogy ej de jó, hogy van nekünk C-17, ki kell ábrándítsak mindenkit, hogy bár Magyar Felségjel van rajta, a gép korántsem a miénk. A gépek Pápa bázisrepülőtéren állomásoznak, ám a személyzet és a földi kiszolgálók nagy többsége nem Magyar. 

_MG_8737.jpg

_MG_8743.jpg

_35B9624.jpg

_MG_8747.jpg

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kameraaltal.blog.hu/api/trackback/id/tr755531137
Fotók és utazásaim az országban és külföldön!
süti beállítások módosítása