2015 aviatika szempontjából szerencsétlen év lesz mindenképpen, még így év vége előtt is. A Magyar Légierő két repülő esemény során elvesztett 1 Gripent, illetve üzemképtelenné vált 1 JAS 39 Gripen típusú többfunkciós gépet. Az archívumaim átnézése során több fotóra is ráakadtam amiken a két eseményen "részt vevő" gépek láthatóak.
Ebben a bejegyzésben nem fogok foglalkozni a balesetek körülményeivel, azok megítélésével, a fényképeket csupán dokumentum jelleggel osztom meg.
2015. június 10-én a Magyar Honvédség 30-as oldalszámú JAS-39 Gripen típusú repülőgépén a felszállás után a repülést veszélyeztető műszaki hiba lépett fel, az orrfutó félig nyitott állapotban volt és úgy is maradt. A pilóta több mint 1 óra után, az üzemanyag elfogyasztása után hasra szállt, melynek során katapultált.
A 30-s gép, 1 nappal a baleset után. Jó előjelek, hogy a saját lábán is tovább tudott menni. Fotók: honvedelem.hu
2012 márciusa. A 30-as oldalszámú gép gurul.
2015. május 19-én túlfutott a kifutópályán a Magyar Honvédség 42-es kétüléses Gripen vadászgépe a csehországi Čáslav katonai repülőtéren, a pilóták sikeresen katapultáltak. A gép a képek alapján javíthatatlannak tűnik.
A 42-es az esemény után, Fotó: SITA/AP
A 42-es oldalszámú, kétüléses Gripen, 2012-ben.
Kecskeméti Repülőnap 2013. Háttérben a 42-es gép, az előtérben a Cseh Légierő gépe vár a felszállásra.
Kötelékrepülés: bal oldalt a 30-s
A sors keze? Egy fotón a 30-s és a 42-s. Ez nem Photoshop!
A 42-es, a másik kétülésessel a 43-al kíséri be a 603-as, an-26 közepes szállító repülőgépet. Továbbra is Kecskemét Repülőnap.
A 30-s gép, kiengedett futókkal. Júniusban ennek az orrfutója hibásodott meg.
2015. áprilisa. A 42-es AGM-65 Maverick rakéta makettel indul gyakorlatra.
A 30-s éles fegyverzettel a levegőben, egy bemutató során.
A bejegyzés trackback címe: