Hazánk idei legnagyobb és összetettebb katonai gyakorlata ment végbe 2015 őszén. A németországi Vilseck melletti Rose barrakokból érkező, 2. Lovassági Ezred, zászlóaljai érkeztek egy több hetes kiképzési ciklusra. A hazai részről az MH 25. Klapka György Lövészdandár állománya vett részt. Bár a fő gyakorló napon Magyar parancsnokság alatt amerikai és magyar erőkkel volt bemutató, egy a gyakorlat során végrehajtott törzsvezetési gyakorlat során, több más nemzet katonája is részt vett.
Magyar és amerikai félről mutatják be az aznapi mozzanatokat:
Stryker típusú, páncélozott harcjárművek:
Az M1128 alváltozatú, Mobil Ágyú Rendszer, a Stryker egy 105 mm-es harckocsi ágyúval lett felszerelve:
Balról-jobbra: M1134 Harckocsi Elleni Irányított Rakéta Jármű, M1133 Sebesült Evakuálási Jármű, a végén pedig egy M1130 Parancsnoki Jármű:
M2 Browning géppuska:
T-72 harckocsi:
BTR-80 és BTR-80A csapatszállítók:
"Toujours Pret" - Mindig Készen, jelzi az amerikai alakulat mottója:
Amerikai katona ismerkedik a magyar harckocsizókkal és később a T-72-el:
A kézi fegyverek statikus bemutatója:
FGM–148 Javelin, vállról indítható, hordozható, infravörös önirányítású páncéltörő rakéta:
Stryker belsők:
T-72 belső:
12,7 mm-es légelhárító géppuska a T-72 harckocsin:
Mobil digitális térkép:
Simicskó István honvédelmi miniszter érkezik:
Colleen Bell nagykövetasszony:
A lőtér Gyulafirátót, Hajmáskér szomszédságában:
A felderítő alakulat melyet megtámad az ellenség:
Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis két Gripenje érkezik:
Dolgozik a Mauser BK-27, 27 mm-es gépágyú:
A 105-s Strykerek védekező pozíciót vesznek fel:
Elől a magyar BTR-80A, mögötte egy amerikai Stryker:
Érkeznek az A-10-ek:
És lőttek ők is...amiért igazán ismertek, a GAU-8 Avenger gépágyú nem volt látványos és a hírhedt hanghatást is elnyomta a távolság:
De azért távolról is látni milyen erő van a gépekben:
A-10-es infrázás:
Amíg a felderítők visszavonulnak...
...a 155 mm-es tarackok közben lövik a domb oldalt:
A kép bal oldalán egy páncéltörő Stryker indításának a füstje látszik, a kép közép-jobb oldalán a kis sárga fény a BGM-71 TOW rakéta látható:
Magyar páncéltörő rakéta megy a cél felé:
Indul a Javelin:
Ennek egyik jellegzetessége, hogy felmegy egy bizonyos magasságba és onnan csapódik be a célba, ennek praktikussága, hogy felülről egy harckocsi páncélzata vékonyabb:
Találat:
Egy másik Javelin érkezik a célra:
Ez is talált:
Magyar (Szovjet gyártású) Metis-M páncéltörő rakéta célt ér:
Eme fotó érdekessége, hogy a 9K115 Metis felrobban alig pár méterre az indító csapattól (valamiben fennakadt a rakéta és a gyújtó szerkezet beindult)...a két fős személyzet a füst gomolyag jobb szélén látható:
A fotók alapján, láthatóan jól vannak a közeli robbanás után:
Nyomjelző lövedékek a céltárgy előtt és mögött...a becsapódás füstje is látszódik:
9K115 Metis úton a cél felé:
Találat:
BTR-80A gépágyú füstje:
Bal fent a nyomjelző lövedékek záporoznak a cél felé...ezek kiválóan segítik a célzót a cél megsemmisítésében:
A kép közepén, a kis domb bal szélén, az a halvány sárga a páncéltörő rakéta...
Mely el is találja a dombot...ez célt tévesztett.
Az A-10-ek újabb csapásra készülnek:
Nem lelkesítő látvány, főleg ha a földön egy ellenséges tankban vagyunk:
Hogy egy kicsit róluk is beszéljünk. A Georgia Állambeli Moody Légibázisról jöttek a gépek, mivel 2013-ban az egyetlen európai A-10-s alakulatot megszüntették, ezért Amerikából rotációban jönnek át a gépek, válaszul a jelenlegi helyzetre a világban:
Sebesült szállító Stryker indul a harctérre:
Az A-10-ek két Maverick és egy Lithening III célzó konténert "cipeltek"...na persze a hasznos terhelése a gépnek 7 tonna fölött van, a gép súlya üresen 13 tonna...tehát a saját súlya több mint felét képes célba juttatni:
Érdemes megfigyelni, hogy a gép hasán közvetlenül a pilóta fülke alatti résznél egy hamis "pilótafülke" van felfestve...a harc sűrűjében (ahol másodpercek alatt kell dönteni) egy ilyen festés megzavarhatja az ellenséget és emiatt az ellen egy rossz manőver végrehajtása következtében az A-10-s pilóta akár egérutat is nyerhet, az így szerzett előny következtében:
A híres Tigris fog és szem...a gépek a legendás Repülő Tigrisek jogutódjai, a 74. Vadász Századból, odaát ennek az egy alakulatnak engedélyezték, hogy eme felfestést hagyományként tovább vigyék:
Érdekes módon az alakulat az A-10-ek rendszerbe állításának kezdete óta nem folyamatosan üzemelik a típust...1980-1992 között repülték elsőként, majd a felszámolás következett és alig 1 éven belül az újjá születés, de immár F-16-os gépekkel, de csupán 3 évig, akkor ugyanis ismét visszatértek az A-10-hez:
A megfigyelő torony közelében "fiktív" támadás történt:
Megerősítés képen, a magyar T-72-ek nyomulnak előre, hogy az ellenséges csaptok betörését megakadályozzák:
Egy HMMWV:
M984A4 Recovery Truck (Wrecker)...úgynevezett katonai tréler, mely a lerobbant járműveket képes akár a harcmezőről azonnal elszállítani:
HMMWV díszkíséretében:
A sebesült szállító Stryker visszatér a biztonságos zónába:
Súlyos sérültek akik azonnal segítségre szorulnak:
Érkezik a MEDEVAC, vagyis a helikopteres sebesült kimentés:
Jöhetnek:
És mennek:
Folyamatos megfigyelés a levegőből...egy-egy alacsony áthúzás is lelki nyugalmat ad a földön:
Érkezik a vontató...méghozzá egy BTR-80A járművel:
A Gripenek is beköszöntek a végén egy infrázással:
Operation Atlantic Resolve, azaz Atlanti elszántság (OAR) név alatt települnek az A-10-ek itt, ez a fotó a negyedik és egyben a tartalék A-10-es pilótáról készült, illetve annak felvarrójáról, ami eme áttelepülésről készült:
Ukrán megfigyelő, egy amerikai katona mellett:
Stryker és BTR-80A:
Sorakozóhoz:
Kitüntetések átadása, jellegzetes amerikai lovassági sapka, ez a fajta sapka nincsen rendszeresítve és úgynevezett, "esprit de corps", morál javító, összetartóként is szolgál, tehát egy adott alakulton belül a parancsnok engedélyezésével hordható:
A zászlók levonása...hivatalosan is vége a Brave Warrior gyakorlatnak:
A bejegyzés trackback címe: