Fotók és utazásaim az országban és külföldön!

2017. május 09. 15:41 - Levente B.

Vége a filmnek

A Hellén Légierő egyetlen dedikált Taktikai Felderítő alakulata, Larissa városa melletti bázison üzemelt, a 110. Ezred állományában, egészen 2017 május 5-ig. Az alakulat a 348. Taktikai Repülőszázad "Szemek" nevet viselte, a görög repülős alakulatok közül az egyik legidősebb volt, 1953-s alapítása révén 2017-ben volt 64 éves. A repülőszázad nemcsak története-múltja miatt volt népszerű, hanem az üzemelt repülőtípus miatt is. A szóban forgó gép az F–4 Phantom II két hajtóműves, szuperszonikus repülőgép melyet az Egyesült Államokban a McDonnell Douglas fejlesztett ki, ezen belül is az RF-4 Recce, azaz felderítő változatot üzemelték 1978-tól. A Phantom meghaladta korát, hisz átlagban 40 év feletti gépekről volt szó! Ez persze nem jelenti azt, hogy nem volt megbízható netalán alkalmas a feladatra, de rendkívül költséges üzemeltetése - illetve az anyagyár régóta nem gyártja a típust - kétségessé tette évek óta a század jövőjét. 2017-ben jött el az idő, amikor is a legendás Recce Phantom visszavonul, a rajongók és így saját örömömre, volt lehetőség testközelből megtekinteni az utolsó repüléseket.

Egy F-16C/D Block 52+ távozik a bázisról. A Recce Phantomok mellett, a 337. Században az alábbi gépek üzemelnek:

_mg_9423.jpg

A 71765-s oldalszámú gép, az egyetlen repülőképes volt abból a 8 db gépből amiket 1978-ban szállítottak le Görögországba. 

_mg_9434.jpg

A típus a Vietnam nevezésű festéssel érkezett és repült a kivonás napjáig:

_mg_9435.jpg

A 7450-es oldalszámú gépet a 60-ik évfordulóra festették át, bár a nagy részén megmaradt az úgynevezett Norm 83-s séma. A gép Németországban repült, érkezése után nem festették át így repülte le az életét a Hellén Légierőben. 

_mg_9446.jpg

_mg_9448.jpg

Néhány archív fotó:

Vasilis Papastergiou‎ gyűjteményéből. A fotó 1957-ben készült, a 348. Század pilótái egy RF-84F Thunderflash mellet. A típus alig egy évvel korábban érkezett Görögországba és 35 évig repülték!

001.jpg

Kostas Athanasiadis‎ fotója, 1979-ből, már az RF-4E-el repültek:

002.jpg

Konstantínos Papakóstas‎ gyűjteményéből...1993 november 3-n a németországi Leck bázison készítik fel ezeket az RF-4E gépeket a görögországi útra. Az 52. Felderítő Ezredet 1994 márciusában számolták fel, a gépek egy része pedig Görögországba került, miután a 8 gépes flottából több is elveszett a gépek érkezésével akarták a flottát kiegészíteni.

003.jpg

Peter Foster fotója a 80-as évekből:

13528426_10209341450271787_45117861505672452_o_1.jpg

2012-ben is meglátogattam a Larissa-i bázist, igaz akkor a nyílt napok keretében. A 110. Ezred akkor ünnepelte 100-ik születésnapját az alábbi 6 db fotó akkor készült:

img_1020.jpg

img_1021.jpg

img_1028.jpg

img_1047.jpg

img_1830.jpg

img_1882.jpg

Egy másik F-16-s a 337. Századból: 

_mg_9454.jpg

Mennek a gyakorló repülések az utolsó napon. A Phantom egyik jellegzetessége az igen látványos hajtómű füstölés:

_mg_9486.jpg

_mg_9469.jpg

Innen szépen látszik a 60-ik évfordulóra festett motívumok:

_mg_9490.jpg

_mg_9497.jpg

A Phantom fékernyővel van ellátva:

_mg_9481.jpg

_35b9810.jpg

_35b9827.jpg

_mg_9513.jpg

E a gép is a 337-es alakulathoz tartozik, a függőleges vezérsíkon egy pici szellem figurát látni, ez az alakulat kabalafigurája, illetve a neve is: "Szellem"

_35b9838.jpg

A Phantomok a landolás után elgurulnak a fotósok előtt:

_mg_9542.jpg

A Recce Phantomokat jellegzetes orrukról lehetett felismerni. Az orr rész elülső részébe oldalra és előre néző filmes kamerákat lehetett beépíteni, bár a digitális korszakban biztos megoldották a másodlagos tárolás illetve továbbítás lehetőségét, a gépek a kivonásig megőrizték a régi analóg fényképezőket, a beépített kamerák felbontásával pedig a mai napig nem tud vetekedni a pixel technológia. 

_mg_9543.jpg

_35b9859.jpg

_35b9865.jpg

_35b9870.jpg

Közben folyamatosak az F-16-s repülések, válság ide vagy oda, ez a légierőnél nem látszik meg, bár tény, visszafogta erősen azért a pénzügyi válság...a külső szemlélő persze ebből keveset látott:

_mg_9534.jpg

_mg_9553.jpg

_35b9897.jpg

_35b9899.jpg

A stílszerűen a filmcsíkba rajzolt repülőgép sziluettek a repült típust jelölik, mellettük az üzembe helyezés dátumát:

_35b9901.jpg

Ketten "The Spook" vagyis a Szellem/Kísértet jelmezbe öltöztek be. A figurát Anthony "Tony" Wong a McDonnell Douglas egyik korábbi alkalmazottja tervezte meg, majd terjedt el világszerte valamennyi Phantom üzemelő országban és lett a típus kabalája is:

_35b9904.jpg

Az kivonási alkalomra festett gép:

_mg_9568.jpg

Két F-16-s a bázis felett erős fordulókban:

_mg_9582.jpg

_mg_9584.jpg

Gyönyörű páraleválás:

_mg_9599.jpg

 Napi érdekesség...na persze nem a típus az egy F-16-s továbbra is:

_mg_9613.jpg

Ugye elsőre még mindig nem tűnne fel a dolog:

_mg_9620.jpg

A gép éles fegyverzettel emelkedik el...két darab AMRAAM és két db IRIS-T-el indul az egyik előretolt bázisra valamelyik görög szigeten, az ottani készültségi géppárokat heti váltásban rotálják, szerencsémre éppen a váltás eme napra esett:

_35b9909.jpg

Kicsit közelebbről...a sárga csík a rakétákon jelöli a robbanásveszélyes fegyvert avagy, éles robbanófejet...a barna csík az éles rakétahajtóművet jelöli:

_35b9909-2.jpg

Még mindig...jönnek/mennek az F-16-k:

_mg_9632.jpg

_mg_9635.jpg

_35b9917.jpg

_mg_9644.jpg

_35b9913.jpg

_35b9925.jpg

A legújabb díszfestett Phantom érkezik vissza...ez is kormol rendesen:

_mg_9668.jpg

_35b9935.jpg

Ő is elgurul a fotósok előtt:

_35b9949.jpg

Spook tiszteleg a típusnak:

_35b9950.jpg

A század típusra lebontott repülési órái...a Phantomok 39 év alatt 98000 repült órát gyűjtöttek össze, ez nagyjából 2500 repült óra / év:

_35b9959.jpg

És vissza:

_35b9970.jpg

A század összesen 64 év alatt 181000 repült órát teljesített:

_35b9982.jpg

_35b9986.jpg

_35b9990.jpg

A Belga Légierő két F-16-s gépe állt meg egy tankolásra...elképzelhető, hogy a Közel-Keletről jöttek vagy mentek:

_35b9996.jpg

A nap folyamán beköszönt egy Mirage 2000-5BG a 114. Ezredből:

_35b0012.jpg

_mg_9695.jpg

1 órás szünet után felszállás:

_35b0020.jpg

_35b0030.jpg

_35b0037.jpg

_mg_9716.jpg

A másnapi kötelék gyakorlása...a három Phantomhoz csatlakozott egy Mirage 2000EG és egy F-16:

_mg_9742.jpg

Az Olümposz előtt elhaladó kötelék:

_mg_9760.jpg

_mg_9776.jpg

Második próba:

_mg_9792.jpg

_mg_9809.jpg

_mg_9822.jpg

_mg_9861.jpg

_mg_9877.jpg

Leszállás:

_mg_9884.jpg

_35b0057.jpg

_35b0066.jpg

_35b0079.jpg

Újabb közeli gurulás:

_35b0099.jpg

_35b0106.jpg

_35b0111.jpg

A Hellén Légierő T-6A Texan II "Daedalus" demo csapata gyakorlásra száll fel:

_mg_9899.jpg

Később a "Zeus" csapat is elstartol, stílszerűen a háttérben az Olümposz-al sikerült egy képre összerakni:

_35b0086.jpg

A gyakorlások messze voltak, így egy landolásra való ráfordulás sikerült jól csak:

_mg_9918.jpg

Közben egy másik F-16 szokás szerint:

_mg_9964.jpg

Ebből áthúzás lett:

_mg_9981.jpg

_mg_9988.jpg

Majd végül landolás:

_35b0142.jpg

A nap zárásaként 3 db F-16-s ment el gyakorlásra:

_mg_0005.jpg

_mg_0007.jpg

_mg_0014.jpg

_mg_0025.jpg

Másnap a VIP és elöljárók jelenlétében Május 5-n történt meg a hivatalos kivonás. A bejutás a főkapun kezdődött meg, pár régi típussal lehetett találkozni...egy RF-84F Thunderflash:

_35b0147.jpg

Egy Northrop F-5A Freedom Fighter:

_35b0151.jpg

A 110. Ezred jelvénye:

_35b0152.jpg

F-4E (SRA) a 337. Század "Ghost" festésével...a Phantom 2005-ig repült Larissa bázisán, az SRA típusjelű gépek az úgynevezett Southeastern Regional Agreement keretében az Indaina Nemzeti Gárda használt technikái voltak, melyeket 1990-ben adtak át a Hellén Légierőnek:

_35b0154.jpg

Kávét Valaki?

_35b0155.jpg

RF-84F Thunderflash a statikus soron:

_35b0156.jpg

C-27J Spartan szállító:

_35b0162.jpg

Felkészülés az ünnepségre:

_mg_0091.jpg

Elstartolnak a gépek:

_mg_0106.jpg

_mg_0125.jpg

_mg_0141.jpg

_mg_0155.jpg

Oszolj!

_35b0175.jpg

_mg_0170.jpg

Második kör...a végső oszolj:

_mg_0184.jpg

_mg_0192.jpg

Lent a gép és a típus...a filmnek vége:

_mg_0205.jpg

A "Daedalus" lerepüli programját:

_mg_0274.jpg

_mg_0228.jpg

_mg_0245.jpg

_mg_0254.jpg

_mg_0266.jpg

_mg_0279.jpg

Majd jön a "Zeus":

_mg_0288.jpg

_mg_0295.jpg

_mg_0305.jpg

_mg_0341.jpg

_mg_0345.jpg

_mg_0354.jpg

A végér meg lehetett közelebbről is nézni a gépeket:

_35b0186.jpg

Az egyik pilótát üdvözlik a földön:

_35b0213.jpg

George Athanasiadis az egyik alkotó az alkalomra készült díszfestésnek, itt éppen a nevére mutat a gépen:

_35b0224.jpg

Az alkotó csapat:

_35b0235.jpg

_35b0255.jpg

_35b0256.jpg

_35b0258.jpg

Az orr részben lévő kamera:

_35b0212.jpg

A Hellén Hadsereg Légierő haderőnemének Bell 205-s helikoptere:

_35b0193.jpg

Spook...sokak által kedvelve:

_35b0200.jpg

A típussal is sokan fotózkodtak:

_35b0263.jpg

Az egyik hangárban egy kisebb kiállítás fogadta az embereket:

img_3395.jpg

A RF-4E típus General Electric J79-GE-17A hajtóműve

img_3396.jpg

SIGINT – Signals Intelligence – jelhírszerzés feladatra rendszeresített ASTAC konténer:

img_3399.jpg

A fotófelderítésre használatos beépíthető kamerák és kabin panelek:

img_3401.jpg

img_3402.jpg

img_3403.jpg

img_3404.jpg

img_3405.jpg

img_3406.jpg

img_3407.jpg

img_3408.jpg

AIM-9L(I) passzív infravörös önirányítású, kis hatótávolságú, levegő-levegő rakéta. A RF Phantomok bár felderítők voltak önvédelemre rendszeresítették a rakétát:

img_3409.jpg

ALE-38 passzív zavar szórórendszer:

img_3412.jpg

Fotókiállítás:

img_3413.jpg

img_3414.jpg

img_3415.jpg

img_3418.jpg

img_3419.jpg

img_3397.jpg

img_3400.jpg

img_3417.jpg

 A nap vége!

img_3421.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://kameraaltal.blog.hu/api/trackback/id/tr3912492923
Fotók és utazásaim az országban és külföldön!
süti beállítások módosítása