A Hellén Légierő egyetlen dedikált Taktikai Felderítő alakulata, Larissa városa melletti bázison üzemelt, a 110. Ezred állományában, egészen 2017 május 5-ig. Az alakulat a 348. Taktikai Repülőszázad "Szemek" nevet viselte, a görög repülős alakulatok közül az egyik legidősebb volt, 1953-s alapítása révén 2017-ben volt 64 éves. A repülőszázad nemcsak története-múltja miatt volt népszerű, hanem az üzemelt repülőtípus miatt is. A szóban forgó gép az F–4 Phantom II két hajtóműves, szuperszonikus repülőgép melyet az Egyesült Államokban a McDonnell Douglas fejlesztett ki, ezen belül is az RF-4 Recce, azaz felderítő változatot üzemelték 1978-tól. A Phantom meghaladta korát, hisz átlagban 40 év feletti gépekről volt szó! Ez persze nem jelenti azt, hogy nem volt megbízható netalán alkalmas a feladatra, de rendkívül költséges üzemeltetése - illetve az anyagyár régóta nem gyártja a típust - kétségessé tette évek óta a század jövőjét. 2017-ben jött el az idő, amikor is a legendás Recce Phantom visszavonul, a rajongók és így saját örömömre, volt lehetőség testközelből megtekinteni az utolsó repüléseket.
Egy F-16C/D Block 52+ távozik a bázisról. A Recce Phantomok mellett, a 337. Században az alábbi gépek üzemelnek:

A 71765-s oldalszámú gép, az egyetlen repülőképes volt abból a 8 db gépből amiket 1978-ban szállítottak le Görögországba.

A típus a Vietnam nevezésű festéssel érkezett és repült a kivonás napjáig:

A 7450-es oldalszámú gépet a 60-ik évfordulóra festették át, bár a nagy részén megmaradt az úgynevezett Norm 83-s séma. A gép Németországban repült, érkezése után nem festették át így repülte le az életét a Hellén Légierőben.


Néhány archív fotó:
Vasilis Papastergiou gyűjteményéből. A fotó 1957-ben készült, a 348. Század pilótái egy RF-84F Thunderflash mellet. A típus alig egy évvel korábban érkezett Görögországba és 35 évig repülték!

Kostas Athanasiadis fotója, 1979-ből, már az RF-4E-el repültek:

Konstantínos Papakóstas gyűjteményéből...1993 november 3-n a németországi Leck bázison készítik fel ezeket az RF-4E gépeket a görögországi útra. Az 52. Felderítő Ezredet 1994 márciusában számolták fel, a gépek egy része pedig Görögországba került, miután a 8 gépes flottából több is elveszett a gépek érkezésével akarták a flottát kiegészíteni.

Peter Foster fotója a 80-as évekből:

2012-ben is meglátogattam a Larissa-i bázist, igaz akkor a nyílt napok keretében. A 110. Ezred akkor ünnepelte 100-ik születésnapját az alábbi 6 db fotó akkor készült:






Egy másik F-16-s a 337. Századból:

Mennek a gyakorló repülések az utolsó napon. A Phantom egyik jellegzetessége az igen látványos hajtómű füstölés:


Innen szépen látszik a 60-ik évfordulóra festett motívumok:


A Phantom fékernyővel van ellátva:




E a gép is a 337-es alakulathoz tartozik, a függőleges vezérsíkon egy pici szellem figurát látni, ez az alakulat kabalafigurája, illetve a neve is: "Szellem"

A Phantomok a landolás után elgurulnak a fotósok előtt:

A Recce Phantomokat jellegzetes orrukról lehetett felismerni. Az orr rész elülső részébe oldalra és előre néző filmes kamerákat lehetett beépíteni, bár a digitális korszakban biztos megoldották a másodlagos tárolás illetve továbbítás lehetőségét, a gépek a kivonásig megőrizték a régi analóg fényképezőket, a beépített kamerák felbontásával pedig a mai napig nem tud vetekedni a pixel technológia.




Közben folyamatosak az F-16-s repülések, válság ide vagy oda, ez a légierőnél nem látszik meg, bár tény, visszafogta erősen azért a pénzügyi válság...a külső szemlélő persze ebből keveset látott:




A stílszerűen a filmcsíkba rajzolt repülőgép sziluettek a repült típust jelölik, mellettük az üzembe helyezés dátumát:

Ketten "The Spook" vagyis a Szellem/Kísértet jelmezbe öltöztek be. A figurát Anthony "Tony" Wong a McDonnell Douglas egyik korábbi alkalmazottja tervezte meg, majd terjedt el világszerte valamennyi Phantom üzemelő országban és lett a típus kabalája is:

Az kivonási alkalomra festett gép:

Két F-16-s a bázis felett erős fordulókban:


Gyönyörű páraleválás:

Napi érdekesség...na persze nem a típus az egy F-16-s továbbra is:

Ugye elsőre még mindig nem tűnne fel a dolog:

A gép éles fegyverzettel emelkedik el...két darab AMRAAM és két db IRIS-T-el indul az egyik előretolt bázisra valamelyik görög szigeten, az ottani készültségi géppárokat heti váltásban rotálják, szerencsémre éppen a váltás eme napra esett:

Kicsit közelebbről...a sárga csík a rakétákon jelöli a robbanásveszélyes fegyvert avagy, éles robbanófejet...a barna csík az éles rakétahajtóművet jelöli:

Még mindig...jönnek/mennek az F-16-k:






A legújabb díszfestett Phantom érkezik vissza...ez is kormol rendesen:


Ő is elgurul a fotósok előtt:

Spook tiszteleg a típusnak:

A század típusra lebontott repülési órái...a Phantomok 39 év alatt 98000 repült órát gyűjtöttek össze, ez nagyjából 2500 repült óra / év:

És vissza:

A század összesen 64 év alatt 181000 repült órát teljesített:



A Belga Légierő két F-16-s gépe állt meg egy tankolásra...elképzelhető, hogy a Közel-Keletről jöttek vagy mentek:

A nap folyamán beköszönt egy Mirage 2000-5BG a 114. Ezredből:


1 órás szünet után felszállás:




A másnapi kötelék gyakorlása...a három Phantomhoz csatlakozott egy Mirage 2000EG és egy F-16:

Az Olümposz előtt elhaladó kötelék:


Második próba:





Leszállás:




Újabb közeli gurulás:



A Hellén Légierő T-6A Texan II "Daedalus" demo csapata gyakorlásra száll fel:

Később a "Zeus" csapat is elstartol, stílszerűen a háttérben az Olümposz-al sikerült egy képre összerakni:

A gyakorlások messze voltak, így egy landolásra való ráfordulás sikerült jól csak:

Közben egy másik F-16 szokás szerint:

Ebből áthúzás lett:


Majd végül landolás:

A nap zárásaként 3 db F-16-s ment el gyakorlásra:




Másnap a VIP és elöljárók jelenlétében Május 5-n történt meg a hivatalos kivonás. A bejutás a főkapun kezdődött meg, pár régi típussal lehetett találkozni...egy RF-84F Thunderflash:

Egy Northrop F-5A Freedom Fighter:

A 110. Ezred jelvénye:

F-4E (SRA) a 337. Század "Ghost" festésével...a Phantom 2005-ig repült Larissa bázisán, az SRA típusjelű gépek az úgynevezett Southeastern Regional Agreement keretében az Indaina Nemzeti Gárda használt technikái voltak, melyeket 1990-ben adtak át a Hellén Légierőnek:

Kávét Valaki?

RF-84F Thunderflash a statikus soron:

C-27J Spartan szállító:

Felkészülés az ünnepségre:

Elstartolnak a gépek:




Oszolj!


Második kör...a végső oszolj:


Lent a gép és a típus...a filmnek vége:

A "Daedalus" lerepüli programját:






Majd jön a "Zeus":






A végér meg lehetett közelebbről is nézni a gépeket:

Az egyik pilótát üdvözlik a földön:

George Athanasiadis az egyik alkotó az alkalomra készült díszfestésnek, itt éppen a nevére mutat a gépen:

Az alkotó csapat:




Az orr részben lévő kamera:

A Hellén Hadsereg Légierő haderőnemének Bell 205-s helikoptere:

Spook...sokak által kedvelve:

A típussal is sokan fotózkodtak:

Az egyik hangárban egy kisebb kiállítás fogadta az embereket:

A RF-4E típus General Electric J79-GE-17A hajtóműve

SIGINT – Signals Intelligence – jelhírszerzés feladatra rendszeresített ASTAC konténer:

A fotófelderítésre használatos beépíthető kamerák és kabin panelek:








AIM-9L(I) passzív infravörös önirányítású, kis hatótávolságú, levegő-levegő rakéta. A RF Phantomok bár felderítők voltak önvédelemre rendszeresítették a rakétát:

ALE-38 passzív zavar szórórendszer:

Fotókiállítás:








A nap vége!


A bejegyzés trackback címe: