A Román Légierő legnyugatibb bázisa - Temesvár kivételével - az Aranyosgyéres melletti (Câmpia Turzii) 71. Légibázis, mely egy századnyi MiG-21-t és két századnyi IAR-330 helikoptert fogad be. Évek óta júliusban a bázis egy nyílt nappal - mondhatni repülőnappal nyitja meg a kapuit, melyen ingyenesen látogathatják meg a kíváncsi emberek a bázist, tekinthetik meg közelről a gépeket. Eme bejegyzésben a 2017-s eseményt örökítettem meg:


TPS-79, 3D-s lokátor, 2004-óta van rendszerben, a típust az amerikaiak fejlesztették ki:



A 9K33 Osza, közepes hatótávolságú, légvédelmi rakétakomplexum, melyet az 1970-es években a Szovjetunióban fejlesztettek ki, 6x6 kerekes, önjáró, úszóképes alvázra épült:

Az Osza felderítő lokátora:

Osza belső:



6 db 9М33 rakéta szállítására és indítására képes:

A rendszer tűzvezető lokátora:

A TPS-79 az Osza-ról nézve:

Flakpanzer Gepard, légvédelmi páncélos jármű, két db 35 mm-es Oerlikon GDF gépágyú van az oldalán:

Gepard dokumentum film:
57 mm-es SZ–60 légvédelmi gépágyú, a fegyver még mindig rendszerben van:

Az RPK-1 tűzvezető radar/műszerkomplexum. Az 57 mm-es, SZ-60-as típusú légvédelmi ütegek rávezetésére szolgál:

A 713. Helikopter Század gépei emelkednek a magasba, az alakulat IAR 330M típusú helikoptereket üzemeltet, ezek az Aérospatiale SA 330 Puma licensz verziói, amit az IAR Brașov gyár készített:


Egy IAR 330L SOCAT, - Sistem Optronic de Cercetare și Anti-Tanc magyarul Optoelektronikai Kutató és Páncéltörő Rendszer - 25 db IAR 330 helikoptert fejlesztettek harci változattá, az izraeli Elbit Systems segítségével:


Ellenfényben:

Gepárdok a guruló mellett:

Egy SOCAT repül el felettük:

A reptér másik végébe mennek, részesei lesznek majd egy földi dinamikus bemutatónak:

C-130B, a 901. Stratégiai Légiszállítású Század gépe, Bucuresti/Henri Coanda repülőteréről, a gép 1997-ben került a Román Légierőhöz:

A 125. Vadász Ezred gépei az amerikai Florida Államból stílszerűen a Floridai Nemzeti Gárda gépei - Florida Air National Guard. Ha jól számoltam 10 db gép érkezett, a nyílt napon ők is repültek két géppel:

A felszállásoknál szép fotókat lehetett készíteni, háttérben a környező dombok:

A Tordai hasadék a távolban:


A két amerikai mellé felszállt két MiG-21-s is:

A MiG-21-k LanceR nevet viselik, összesen 114 db-t modernizáltak 1995-től szintén az izraeli Elbit Systems segítségével, a Bákó melletti Aerostar gyárban. Három verzió készült, az alábbi egy LancerR C, az-az a "légi fölény" változat:



A C-130B bemutatóra indul:

De előtte egy IAR 330 "megnyitja" a repülőnapot:

Utána jöttek a környékbeli repülőklubok kis gépei:

Elől egy Socata ST-10 Diplomate, mögötte egy Cessna 172S Skyhawk SP:





TL Ultralight TL-96 Star:


TL Ultralight TL-2000 Sting carbon:






Flight Design CTLS Advanced:


A több perces várakozás után, elérkezett a C-130-s ideje:

Méreténél fogva nem lehetett számítani túlzott dianamikus programra, de impozáns látvány volt:

A Tordai szorossal ezt a gépet is sikerült egy képre összehozni:


A korábban felszállt MiG-21-s géppár:

Majd landoltak:

Az F-15-k utána csináltak pár áthúzást:

És meredek kiemelést oldalra:



A román gépek a közönségtől pár méterre gurultak el:


Jellegzetes F-15-s landolás, féklap kint, orr a magasban:

IAR 99 Șoim - Sólyom - típusú kiképző gép, minimális földi támogató és légi harc képességgel:



Ez már egy IAR 99C Șoim, ez a gép már gyárilag modernizált, eme változat, a LanceR-hez hasonló modernizáción esett át:


Szintén egy IAR 99C:





MiG-21UM Lancer B:



Infracsapda kivetés:



Nem véletlenül becézték itthon kályhacsőnek:




Egy C-27-s Spartan a Baza 90 Aviatie de Transport "Gheorghe Banciulescu" állományából:



Nem repült demot, le is szállt:

Sólyom kötelék:


A 725-s oldalszámú gép ki vált és szóló repülést hajtott végre:















Kövess engem játék:






Alacsony áthúzás:




Amíg a Sólymok besoroltak a leszálláshoz, a helikopterek is elindultak a demóhoz:








A nap egyik fénypontja, Románia 2014-ben döntött használt F-16-k rendszeresítésére, az első gépek a Fetesti melletti Baza 86 Aeriana-ra érkeztek meg, és egy új alakulatot az 53. Vadász Századot hozták létre (Escadrila 53 Vanatoare), mely nevében nem új, hiszen a második világháború legsikeresebb romániai vadász századának a nevét vette fel:




Az F-16-k jellegzetes pára leválása, éles fordulók során keletkezik:

Közben a Sólymok elgurulnak a közönség előtt:


Az utánégetővel nagyon látványos volt a gépek repülése:













Közben két F-15-s elgurul a felszálláshoz:

A két F-15-s a szokásos felszállással indult el:

A beton elhagyása után sokáig megtartják az alacsony magasságot, majd a pálya végén kitörnek felfelé:

És elindul a 21-s "flotta" is:







A földön is megkezdik a felkészülést:

A 9 db IAR 330 kötelékekben halad el a közönség előtt:






Egy IAR 330 SOCAT tartott szóló demót:

Látványosnak nem volt mondható, de legalább párszor közel repült el:

Megnézi közelebbről is az Sz-60-at:









A Puma után bejöttek a sugárhajtásúak:


Sajnos az F-15-k nem kötelékben jöttek a román gépekkel:


Egy LanceR B is elindul:

Megkezdődik a Joint Power Demo:

Látványos infrázás:



Egyszer balról, egyszer jobbról, amikor 8 db MiG-21-s van a levegőben akkor az ember olykor kapkodja a fejét:



A gépek nem véletlenül lettek olyan színre festve alul amilyennek látszódnak, bizony ez a kék a fotókon jól látszik belesimul az égboltba:

Az alap szituáció szerint, egy felderítő konvojt támadás ér:

A katonák védekező pozíciót vesznek fel:

Az Sz-60-k tüzet nyitnak a 21-kre:



A Gepardok is megindulnak:

És lőttek is:


Sajnos a típusnál nincsen torkolat tűz, a füst nem adja vissza a látványt:

A Gepardok a 81. Gépesített Dandár, 3. légvédelmi tüzér zászlóaljából jöttek, Turda helyőrégből:

Védekező pozíció:

Fentről le, közben heves infra szórás:


Imitált bombavetés effektje:

Egy SOCAT a Gepard mögött:

A 21-k még bejönnek pár körre:


Bejönnek a helikopterek közel fedezetet adni:



HMMWV járművek érkeznek, felette egy SOCAT fordul be:



Fast rope technika lesz ebből, jönnek a különleges műveletiek:

Látványos...jobb felül egy SOCAT imitált rácsapást hajt végre:


A különleges műveletiek, talán a 6. Különleges Műveleti Dandárból valóak, az alakulat Marosvásárhelyen diszlokál:


Védekező pozíció:

Jön az erősítés:


Előre!

Egy IAR 330 érkezik MEDEVAC feladattal:






Az úriember jobb vállán ott a 6. Különleges Műveleti Dandár címere, egy GoPro is itt szépen kivehető, lesz mit megnézni később:

A helikopterek még egy kötelék áthúzásra visszajönnek:






Ahogy sugárhajtású gépek is:


A Gepardok lehajtott lokátorral megindulnak, fürge egy jószág:

A 9 db helikopter második körben megfüggeszkedik a közönség előtt:

Majd leszállnak:

Jönnek sorban a 21-ek is:

Amik eljönnek a gurulón:


Erdély címeréből átvett vár ikonok, a „Siebenbürgennnek” („hét vár(os)”) szimbóluma, a hét város: Nagyszeben, Brassó, Beszterce, Segesvár, Szászsebes, Szászváros és Kolozsvár...fölötte a latinul "Semmit Isten nélkül":

Szépen megállnak pár méterre:


23 mm-es, Gryazev-Shipunov GSh-23 gépágyú:




Közben az amerikaiak örvendeztetik a közönséget:




A 21-s jellegzetessége az oldalra nyitható kabin tető:


DASH (Display And Sight Helmet) sisakkijelző a pilótán, ennek lényege, hogy elég a pilótának a tekintetével a célra nézni, a megfelelő paramétereknél indítani, a rendszer pedig célra viszi a rakétát:


A kijutás és a kitámasztás eléggé fapados, ez nem lett modernizálva:



A pilóta fogadja a gratulációkat a közönségtől:

Adrian Motorga a 711. Vadászrepülő Század parancsnoka:


Az IAR 99 pilótái is érkeznek:

Romina Mîrza hadnagy, jelenleg az egyetlen női szuperszonikus gép pilóta a Román Légierőben, a történelem során viszont ő a második:

A konferansziének köszönhetően a hadnagy igen hamar népszerű lett:





A nyílt napon részt vett pilóta állomány, jobbra a fotón a MEDEVAC személyzete tőlük jobbra pedig a műszakiak is láthatóak:

Mindenki megtapsol mindenkit, ha azt nézzük egy ekkora létszámú programban problémák nélkül hajtottak végre egy összetett feladatot, akkor bizony mindenki megérdemli ezt:


A IAR 330 személyzetei közül volt két hölgy is:


A műszakiak:

Oana Ardelean százados, a Boboc melletti Légierő Repülős Iskolából - Scoala de Aviatie pentru Fortele Aeriene Boboc:


Nézzünk körül a statikus soron...Aurel Vlaicu erdélyi román mérnök, feltaláló, a repülés egyik úttörőjének az általa épített második gép, a 1911-ben megépített Vlaicu II-nek a másolata:

Nexter THL-20 20 mm-es gépágyú, a SOCAT fegyvere:

A Gryazev-Shipunov GSh-23:

Izraeli fejlesztésű Spike tank elhárító rakéta:

R–73 közép-hatótávolságú légiharc-rakéta, melyet integráltak a MiG-21-hez:

Földi célok támadására szolgáló UB blokkok:


Felderítő konténer a MiG-21-hez:


LITENING célmegjelölő konténer:

Az Israel Aerospace Industries által fejlesztett Griffin lézervezérlésű bomba két oldalt, középen egy MK 82 vagy 83-s bomba:

Román fejlesztésű BAEF-250L, 250 kg-s bomba:

Spike rakéta egy SOCAT-ra függesztve:


CCD TV kamera, előre néző infravörös (FLIR) rendszer és egy lézeres távolságmérő a SOCAT orrában:

A gépágyú:


IAR 99, mellette egy F-15:

Impozáns méretek:

Hat csövű M61A1 Vulcan gépágyú:


A dinamikus bemutatón részt vett Sz-50-ok egyike:

A közönséget nem zavarták el kilométerekkel arrébb, az egyik SOCAT indul vissza a helyére:


Vaktöltény és heveder a Gepardon:


Nevük is van a gépeknek:


Eléggé futurisztikus szemből:


Ezzel a fotóval ér véget a bejegyzés, remélhetőleg jövőre ugyanitt!


A bejegyzés trackback címe: