Ebben a bejegyzésben két külön napot gyűjtöttem össze, a fotók a kecskeméti repülőbázison készültek.
Hazánk Saab JAS 39 Gripen típusú több funkciós gépeket üzemeltet, az első gépek 2006-ban érkeztek, 2008-ban jött meg a 14-ik és egyben utolsó darab és 2011 januárjától "önállóan" szolgálják a Magyar Hont. A JAS akroním jelentése Jakt (vadász), Attack (támadó-bombázó) és Spaning (felderítő), a Gripen tehát egy többfeladatú harci gép, mely hazai környezetben, színekben nemrég tette meg első szűzrepülését egy feladatkörben. Nagyjából két éve jöttek az első hírek, hogy bomba fegyverzetet vettek a Gripen gépekhez, eme első függesztményes repülésre nemrég került sor, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison.
A 40-s oldalszámú Nato Tiger Meet-es gép elsőként emelkedik a 4 db BDU-50-s gyakorló fegyverrel, új korszakot nyitva ezzel a hazai katonai repülés történetében:
És amiért két eseményt rakok egy bejegyzésbe, pár nappal korábban, a Volga-Dnepr cég egyik Il-76-s gépe, érkezett a bázisra az egyik Mi-17-s gépért, amit este azonnal el is vitt Oroszországba nagyjavítani:
Kezdjük ez egyik nappal:
Az alábbi képen 4 db függesztmény látható a Gripen-n, 2-2 bomba elosztással a szárnyakon. A kék szín - egész pontosan Deep Saxe Blue No 113 - jelöli, hogy gyakorló bombáról van szó, belül beton található mely súlyában egyezik a robbanóanyaggal feltöltött éles fegyverrel. Ezeket általában nem dobják le, feladatuk, hogy a pilóta érzékelje, tapasztalja a felfüggesztett fegyverzetet repülés során. Összeadva 4 db BDU-50 - ami a képeken is látszik a gépekre függesztve - majd 1 tonna plusz terhet jelent.
A másik 30-s oldalszámú gép is emelkedik, 2-2 db BDU-50-s gyakorlóbombával, mely a GBU-12 Paveway II éles fegyver gyakorlóváltozata:
A GBU-12 Paveway II - GBU=Guided Bomb Unit (Irányított Bomba Egység) - egy amerikai fejlesztésű lézer irányítású fegyver, mely az Mk 82-s, 500 fontos (227 kg) hagyományos buta bombából csinál okos fegyvert, az orra szerelt lézeres kereső és a végére rakott kormány vezérsíkokkal felszerelt kittel. Ez utóbbival a fegyver képes repülés során irányzási korrekciókra a céltárgy felé haladva. A lézer vezérlésű bombák - okos bombák, ahogy még nevezik - működése igen egyszerű. A céltárgyat egy lézerrel megvilágítják, ez lehet a földről vagy bármilyen repülőeszközről - helikopter vagy maga a hordozó eszköz. A visszavert lézert a fegyver elején lévő orr részben lévő érzékelő veszi és rávezeti a célra, ezt hívják fél aktív rávezetésnek. Hátránya, hogy ha a lézeres megjelölés bármilyen oknál fogva szétkapcsolódik, a rávezetés megszűnik. Az alsó fotón a jelenleg használt Paveway II-s bombák láthatóak.
Fotó: Texas Instruments
A Paveway szón belül a Pave, a precision avionics vectoring equipment=precíziós avionikai vektor eszköz-t jelent. A GBU-12 Paveway II, 14 kilométeres hatótávval rendelkezik és 87 kg-s harci fejrésszel van ellátva.
A 44-s gép is elemelkedett:
A bázis felett párban a két együléses, mellettük a 44-s repült:
A 30-s és a 40-s elrepült feladatára, majd a 44-s pár kört tett meg a bázis felett:
Végül a 30-s irányon szállt le:
Több mint 30 perccel később jöttek is vissza, innen alulról haslövésnél szépen látszódnak a bombák:
Leszállás a 30-s pálya irányra:
Svéd Gripen bomba oldása:
A nap további pontjában is voltak repülések, a 44-s az északi végen távozik a D gurulóra leszállás után:
A 406-s An-26, emelkedik 12-s irányba:
A 30-s és a 40-s gép is elindul késő délutáni repülésekre, ezúttal a bombák nélkül:
Az An-26-s gép megközelítési feladatokat hajt végre a Gripenek távozása után:
Még némi fény mellett érkezik vissza a két Gripen:
Röviddel utánuk, naplementében a 44-s újra elindul feladatára:
Az An-26-s is vissza jön egy hosszabb távollét után:
Esti szürkületi fényben, erősen zajos fotó, de a forszázs látványa kárpótol:
Közben az An-26 tovább rója a köröket:
Nulla fényben, az An-26:
És az egyik Gripen:
A másik napi bejegyzés...október elején landolt egy Il-76-s Kecskeméten, az ok...nagyjavításra vitt egy Mi-17-s helikoptert, ugyanis a májusban érkezett 4 db gép mellé - lásd ITT - opcióként további 1 db gép volt megjelölve:
Itt már kezd kisejleni az Il-76 formája:
A gép a Lima apronra gurult be:
A hajtóművek leállása után érkezett is a Mi-17-s vontatva:
Az An-124-el ellentétben, az Il-76 gépre csak a hátsó rámpán lehet berakodni:
Az esemény videó formátumban:
Még aznap, az Il-76 érkezése előtt, Gripen fordul ki visszaérkezés után:
Landoltak 30-s irányon:
Nem sokkal később, a második körben, a 30-s gép a bázis felett repült:
Nagyjából 1 órás repülés után érkezett vissza a többi:
Az An-26-s gép, szép narancs színekben szállt fel:
A 12-s irányon pedig megközelítésket gyakorolt:
Egyre kevesebb a fény, a gépen látszik, a horizonton még pislákol a Nap:
Még egy kör:
Gurulás vissza a 12-s irányra majd ismét felszállás:
Egy kicsivel későbbi leszállás, a fény már tényleg nem sok, viszont impozáns lett:
Ha nem füstöl akkor gond van, az An-26- egyik jellegzetessége az alacsony magasságon a hajtóművek füstölése:
Itt már tényleg kevés a fény, a reflektorok éppen elég fényt adnak a személyzetnek, de nem a fotósnak, a hajtóművek légcsavarlapátjai körbefordulnak az alacsony zársebesség miatt:
És az egyik kis videó a gép esti manővereiről:
A bejegyzés trackback címe: