Fotók és utazásaim az országban és külföldön!

2018. április 19. 09:27 - Levente B.

Látogatás Laupheim-ban

Még februárban volt lehetőségem Németországban a 64. Helikopter Ezrednél látogatóba menni. A Laupheim melletti katonai alakulat CH53-as típusú gépekkel repül elsősorban, a gépek és a pilóták megjárták Koszovót, Irakot és Afganisztánt is. 2017-ben egy új típus és egy kicsivel újabb feladat kör jött létre egy újabb századdal, ennek apropóján volt lehetőség meglátogatni a bázist.

Egy CH53-as gép a hangárban:

img_0487.JPG

Illetve a társa a fagyos hidegben felszállásra készül:

img_0535.JPG

A Hubschraubergeschwader 64 - röviden HSG 64 - az Ulm-tól délre lévő Laupheim városa melletti Kurt Georg Kiesinger Kaszárnyában diszlokál. 

Kurt Georg Kiesinger német politikus volt, 1966 és 1969 között Németország kancellárja. Kancellári tisztségét megelőzően 1958 és 1966 között Baden-Württemberg tartomány miniszterelnöke volt.

Az alakulat feladata, hogy személy és felszerelést szállítson, illetve kiképzéssel segítse a helikopteres személyi állomány létszámának fenntartását. Újabb feladatként az elmúlt években a Combat Search and Rescue (CSAR) - harci kutatómentő művelet - feladatkörrel bővült az alakulat képessége. A HSG 64 másik feladata a különleges erők támogatása. 

A 64. Ezred címere/felvarrója. A kék szín a vizet, tavakat, folyókat jelöli, mivel az alakulat több esetben is árvíznél valamint tűzoltásnál is segédkezett, illetve a közeli Boden-tónál is rendszeresen gyakorlatoznak. A fehér az égboltot, illetve alul a hegyeket jelöli, az alakulat esetében a Bajor-Alpokat. A két sárga ikon elnagyolt helikopter formák, a 64 meg az alakulatra utal, a 6-os szám a szállítót jelöli, a 4-es meg, hogy a negyedikek a sorban amelyik megkapta a 6-os számot (saját gyűjtemény):

img_20180328_0003.jpg

Irány az első hangár látogatása, itt nem egy CH-53-s pihen a hideg elől megbújva, mindjárt öt darabot lehet megszámolni, az egyiken például műszakiak éppen dolgoznak, ezzel kis bepillantást engedve a kíváncsi szemeknek a burkolat alá. 

img_0487.JPG

Egy General Electric T64-GE-413 hajtómű:

img_0505.JPG

A CH53 egyik jellegzetessége a hátsó rámpa:

img_0511.JPG

A típus önmagában is egy feltűnő jelenség, nemcsak azért mert valamelyik bőven a 40 éves kort is megérte, hanem például még ha valaki esetleg fotón vagy videón látta eddig döbbenetesnek írná le, de így testközelben bizony rá lehet fogni, hogy impozáns méretei vannak, 27 méter hosszúságával és majd 8 méteres magasságával Európában nincsen párja, két General Electric T64-GE-413 hajtóműve egyenként 4000 lóerővel tudja mozgatni a 10 tonnás Sikorsky szörnyet, a meghajtás olyannyira erőtől duzzadó, hogy ha műszaki okok miatt a személyzetnek le kell állítania az egyik hajtóművet, üres teher esetén, a másikkal a gép biztonságosan le tud szállni. 

img_0516.JPG

Ismerős matrica az egyik gépen:

img_0518.JPG

Közelebbről megnézve ez egy Transformers logó, pontosabban a gonoszok (Álcák) jelképe:

img_0519.JPG

Aki látta a 2007-es első részt az talán tudja miért került fel a matrica a gépre, de a youtubenak hála a jelent önmagában is megtekinthető:

A gép oldalán az alakulat jelvénye:

img_0524.JPG

A gépből jó a kilátás, bár leszállásnál amikor a gép az orrát megemeli a magasan lévő műszerfalak miatt már problémásabbá válik a leszállási pont beláthatósága:

img_0527.JPG

A CH53 másik jellegzetessége, hogy a lapátok összecsukhatóak a képen látható "pózba", illetve a farokrész is behajtható a hely kihasználtsága érdekében:

img_0531.JPG

img_0535.JPG

img_0537.JPG

CH53 típus felvarró (saját gyűjtemény):

img_20180328_0002.jpg

Látogatás szempontjából érdekesebb típus a H-145M könnyű helikopter, a SOF-nak - Special Operation Forces - kellett egy új, könnyű és gyors gép, az öregedő és mára már kivont Bo-105 helyett. Előny és lehetőség volt, hogy hazai körülmények között a német ipar és szakember gárda tudásával előállított Airbus Helicopters gyár legújabb típusának a rendszeresítése.

img_0554.JPG

A gépre egy csörlő rendszer is felkerült:

img_0555.JPG

A típust folyamatos teszteléseken vitték keresztül, a hideg és fagyos svédországi körülmények mellett a poros és igen forró Jordán sivatagig eljutott a gép, utóbbi országba egy másik Airbus, egy A400-as pocakjában jutott el, a H-145M előnye, hogy a lapátok leszerelése mellett nem kell mással bíbelődni, ezen szállítási tapasztalat, illetve a thai fél megrendelésére teljesített fuvar során megismert rutin bebizonyította, hogy a gépek kipakolása után akár két órával a típus repülésre fel van készítve.

Az ajtó alatt jól kivehető az infracsapda kazettának a helye:

img_0560.JPG

De vissza kanyarodva Laupheimba, a hangárban a H-145M mellett egy ideiglenes idegenvezető fogad, egy pilóta a símaszkhoz hasonló ruhadarabbal a fején fogad minket, névtelen pilóta barátunk, készségesen válaszolt minden kérdésünkre, és semmi még rangjelzés sem indikálja hovatartozását. Beszél a típusról, láthatóan jól ismeri, elégedetten beszél róla, igaz elismeri, még bőven a tapasztalatok szerzésével vannak elfoglalva, „lássuk mi lesz két év múlva” mondja el nem is egyszer, őszintén kimondva azt, hogy van mit még tanulmányozni a típussal. A pilóta állomány feltöltöttsége a bázison jelenleg 80% körüli, jelentkezőt bárhonnan fogadnak, volt aki a haditengerészettől jött, de friss vagy civil vonalon érkező pilóták nem jelentkezhetnek.

A pilóták ülését hátul, illetve oldalt védik ezek itt jól kivehetőek a fotón, repeszek és kisebb kaliberű lőfegyverek ellen:

img_0564.JPG

Egy kedves barátom hívta fel a figyelmemet, bent a pilótafülkében sárgával valószínűleg a rádió panel van letakarva / leragasztva a kíváncsi szemek elől:

img_0563.JPG

A H145M úgynevezett Fenestron farokrotorral van ellátva, ez az elrendezés csökkenti a gép és körülötte lévők baleseti mutatóját. További előnyei, hogy ezzel a gép halkabb lesz, illetve csökkenti a csúcsörvényeket:

img_0567.JPG

Az alakulat pilótáinak tapasztalatai alapján a képen látható kamerát építették be a gép farok részébe, ez a kamera a hátsó ajtóra néz rá, a két fős személyzet így az egyik képernyőn megjelenő a kamera által küldött képet láthatja, segítve ezzel őket, hogy a be és kirakodások befejeződtek, tovább nincsen élő személy a gép hátsó részénél, kárt okozva benne:

img_0570.JPG

Idegenvezető pilótánk évek óta a Légierő tagja, előtte a Bo-105-öt repülte, azt a típust is nagyon szerette, bár nagyon rövid ideig volt SOF feladatra kijelölve, mivel mérete alkalmatlanná tette erre. Mennyit repülnek egy évben kérdésre nem titkolt a válasz, hogy a 150 óra a minimum, de az igen tapasztaltak, meg akik a típussal a kezdetek óta repülnek, az éves repült óra számuk bőven 500 óra felett ketyeg. Hogy a számok beszéljenek ismét, 2015 év végén érkezett meg az első gép, és másfél év alatt a tizenöt megrendelt példányt le is szállították, 2017 novemberében pedig túl is lépték az 5000-ik repült órát, ez pedig 300 óra gépenkénti átlag, de tovább fokozva a számok varázsát, a teljes H-145M flotta 99%-os hadrafoghatóságot ért el 2017 év végére, nagyjavításra pedig Donauwörthben kerül majd sor a gépenkénti 6000-ik óra után, a következő években, tervezett szerint 2021-ig.

Szemből jól láthatóak az orr részen az önvédelmi rendszerek:

img_0573.JPG

Az Airbus gyár a 15-ik H145M sikeres, idő előtti leszállítására készített felvarró (saját gyűjtemény): 

img_20180327_0003.jpg

Bundeswehr bemutató videója a típusról, a pilóta a WTD 61 teszt alakulat felvarróját viseli:

A sivatagi tesztekről készült videó. Az ilyen körülmények közötti repülés egyik negatív hozadéka, hogy leszállásnál a helikopter felkavarja a homokot, a szaknyelvben a "brownout" arra vonatkozik, hogy a pilóták ilyenkor elvesztik tájékozódási képességüket néhány másodpercre:

 Saját videó, a típus magyarországi éleslövészetéről:

Laupheim-i irányítótorony:

img_0580.JPG

Napközben kiképző repülésre indult az egyik H145M:

img_0583.JPG

img_0587.JPG

A CH53-as gépek is folyamatosan repültek:

img_0600.JPG

img_0606.JPG

img_0611.JPG

Az irányítótoronyban:

img_0617.JPG

img_0622.JPG

A bázison bent is volt függeszkedési "feladat":

img_0633.JPG

img_0640.JPG

Egy korábbi felszállásból, beköszönt az egyik CH53:

img_0655.JPG

img_0658.JPG

Szintán saját videó 2017-ből, a tavalyi Fire Blade gyakorlaton jelen voltak a németek CH-53-as gépekkel Holzdorf -ból, az ezred, harmadik századából:

Köszönöm a lehetőséget azoknak akik itthonról segítettek kijutni, illetve az Airbus Helicopters -nek és a Hubschraubergeschwader 64 bázis katonáinak

A fotókat Jerg Maier őrmester készítette

A bejegyzés trackback címe:

https://kameraaltal.blog.hu/api/trackback/id/tr7213704972
Fotók és utazásaim az országban és külföldön!