Az Európai Védelmi Ügynökség (EDA), az Európai Légi Szállítási Parancsnokság (EATC), valamint az Európai Harcászati Légi Szállítási Központ (ETAC) szervezésében 2018. június 10-22. között az MH PBRT bázisán hajtják végre az EUROPEAN TRANSPORT AIRLIFT PROGRAMME - TRAINING 18 (ETAP-T 18) többnemzeti szállítórepülőgép gyakorlatot. A gyakorlat fő célkitűzése az ETAC tagállamok résztvevő szállítórepülőgép állományának művelettervezői és harcászati műveleti feladat végrehajtás gyakoroltatása alájátszó erők alkalmazásával.


A gyakorlat az EATC nemzetközi szállítórepülőgépes kiképzési eseménye, aminek a Magyar Honvédség, Pápa Bázisrepülőtér ad otthont. A 8 résztvevő nemzet 9 repülőgéppel (Belga Királyi Légierő, 1 db C-130H; Brit Királyi Légierő, 1 db C-130J; Francia Légierő, 1 db A400M; Holland Királyi Légierő, 1 db C-130H; Lengyel Légierő, 1 db C-130E; Német Légierő kijelölt állománya, 2 db C-160; Norvég Királyi Légierő, 1 db C-130J; Olasz Légierő, 1 db C-1304 hajt végre Pápát kiinduló bázisként használva együtt megtervezett összetett harcászati feladattal éjjel és nappal két két héten keresztül 2018 június 10. és 22. között. A résztvevők kiképzési céljai a hadműveleti tervezés, a repülőműszaki együttműködés, ejtőernyős kiképzés, légi dobások, logisztikai feladatok megoldása, különböző repülési eljárások gyakorlása, éjszakai repülés.
A Német Légierő két Transall C-160-al érkezett a gyakorlatra, a korosodó de még feladataikra kiválóan alkalmas típus első felszállása 1963-ban történt meg! Az előtérben látható gép, 50 év körüli lehet:

A pilótafülke alatti jelvény a Lufttransportgeschwader 63 (63. Szállító Ezred) címere:

Az Ezred címer:


A feladatok végrehajtására Magyarország kijelölt légtereiben kerül sor, különböző magasságokban éjjeli éS nappali fényviszonyoknál. A kombinált légiműveleteket az érvényes magyarországi és nemzetközi szabályzók szerint hajtják végre a repülésbiztonság és a lakosság nyugalmának maximális szem előtt tartásával.
Az MH Pápa Bázisrepülőtér állománya felkészült, a repülőtér alkalmas arra, hogy a nyolc nemzet kilenc repülőgépét hatékonyan ki lehessen szolgálni és biztonságosan lehessen üzemeltetni. A Magyar Honvédség AN-26-os szállítórepülőgéppel, JAS-39 EBS HU repülőgéppel, Mi-8/17 helikopterrel, KUB és MISTRAL légvédelmi rendszerekkel és további kiszolgáló eszközökkel vesz részt a gyakorlatban.
MAN üzemanyagszállító járművek:

MAN FE 27.460 SCHMITZ ULF RNTG Reptéri tűzoltóautó:

MAN PANTHER ROSENBAUER 6X6 Reptéri tűzoltóautó:

A C-130-as svancokba "belerondít" egy Transall:

ETAC felvarró:

A Belga Légierő (Luchtcomponent) C-130H típusú gépe felszálláshoz gurul:

Felszállás után jobb fordulóval indul déli iránynak:

A Holland Királyi Légierő (Koninklijke Luchtmacht) C-130H típusú gépe hátramenetben...


...Majd gurul el a felszálláshoz:




A Norvég Királyi Légierő (Luftforsvaret) C-130J-30 típusú gépe gurul a felszálláshoz:


A lengyelországi Powidz városa mellől érkező C-130E indul el feladatára:



A gép légcsavar tollainál az erős párának köszönhetően látványos örvények keletkeznek:



A Brit Királyi Légierő Hercules C4-e (C-130J-30) a kifutópályán:

A gép a No. 47 Squadron RAF (RAF 47. század) gépe, Líbiában és Irakban is megfordult az alakulat:


A gép utántöltő csonkkal van felszerelve:

A gép hátsó részén a dudorban a Directed Infrared Countermeasures System (DIRCM) - Irányított Infravörös Ellenintézkedés rendszer látható, az egész lényege, hogy lézerrel elvakítja, megzavarja az infravörös önirányítású rakéták fejrészeit:

A Francia Légierő A400M típusú gépe visszaérkezőben:


A távolban A Tobruq Legacy gyakorlat keretében települő cseh KUB üteg, jobb oldalt ha innen nehezen is észrevehetően de az üteg SzURN lokátora látható:

A holland C-130-as visszaérkezőben a feladata után:

Éles forduló a 34-es pályairányra:



A norvégok már nem voltak ilyen "sportosak":


A lengyelek se:

A britek is hosszan érkeztek meg a reptérre:

Szlovákiából átruccant egy L-410-es szállítógép:

Akit a készültségi Gripen géppár Kecskemétről felszállva fogott el, majd kényszerített a pápai bázison való landolásra:

A nap folyamán második körre indultak el a gépek, az F-RBAK lajstromú gépet 2017 januárjában szállították le az franciaországi Orléans városa melletti katonai alakulatnak:


Belga C-130:


Ismét a holland:

A norvégok délután hamar kifordultak jobb irányba:

Távozóban a magyar An-26-os:

A németek szintén hamar kifordultak jobbra:



A szlovák gép még mielőtt hazament még egy alacsony áthúzásra benézett:

A franciák a bázis fölött kelet-nyugati áthúzás után szálltak le:

Az esemény videó formátumban:

A bejegyzés trackback címe: