A Hellén Légierő egyetlen dedikált Taktikai Felderítő alakulata, Larissa városa melletti bázison üzemelt, a 110. Ezred állományában, egészen 2017 május 5-ig. Az alakulat a 348. Taktikai Repülőszázad "Szemek" nevet viselte, a görög repülős alakulatok közül az egyik legidősebb volt, 1953-s alapítása révén 2017-ben volt 64 éves. A repülőszázad nemcsak története-múltja miatt volt népszerű, hanem az üzemelt repülőtípus miatt is. A szóban forgó gép az F–4 Phantom II két hajtóműves, szuperszonikus repülőgép melyet az Egyesült Államokban a McDonnell Douglas fejlesztett ki, ezen belül is az RF-4 Recce, azaz felderítő változatot üzemelték 1978-tól. A Phantom meghaladta korát, hisz átlagban 40 év feletti gépekről volt szó! Ez persze nem jelenti azt, hogy nem volt megbízható netalán alkalmas a feladatra, de rendkívül költséges üzemeltetése - illetve az anyagyár régóta nem gyártja a típust - kétségessé tette évek óta a század jövőjét. 2017-ben jött el az idő, amikor is a legendás Recce Phantom visszavonul, a rajongók és így saját örömömre, volt lehetőség testközelből megtekinteni az utolsó repüléseket.
Egy F-16C/D Block 52+ távozik a bázisról. A Recce Phantomok mellett, a 337. Században az alábbi gépek üzemelnek:
A 71765-s oldalszámú gép, az egyetlen repülőképes volt abból a 8 db gépből amiket 1978-ban szállítottak le Görögországba.
A típus a Vietnam nevezésű festéssel érkezett és repült a kivonás napjáig:
A 7450-es oldalszámú gépet a 60-ik évfordulóra festették át, bár a nagy részén megmaradt az úgynevezett Norm 83-s séma. A gép Németországban repült, érkezése után nem festették át így repülte le az életét a Hellén Légierőben.
Néhány archív fotó:
Vasilis Papastergiou gyűjteményéből. A fotó 1957-ben készült, a 348. Század pilótái egy RF-84F Thunderflash mellet. A típus alig egy évvel korábban érkezett Görögországba és 35 évig repülték!
Kostas Athanasiadis fotója, 1979-ből, már az RF-4E-el repültek:
Konstantínos Papakóstas gyűjteményéből...1993 november 3-n a németországi Leck bázison készítik fel ezeket az RF-4E gépeket a görögországi útra. Az 52. Felderítő Ezredet 1994 márciusában számolták fel, a gépek egy része pedig Görögországba került, miután a 8 gépes flottából több is elveszett a gépek érkezésével akarták a flottát kiegészíteni.
Peter Foster fotója a 80-as évekből:
2012-ben is meglátogattam a Larissa-i bázist, igaz akkor a nyílt napok keretében. A 110. Ezred akkor ünnepelte 100-ik születésnapját az alábbi 6 db fotó akkor készült:
Egy másik F-16-s a 337. Századból:
Mennek a gyakorló repülések az utolsó napon. A Phantom egyik jellegzetessége az igen látványos hajtómű füstölés:
Innen szépen látszik a 60-ik évfordulóra festett motívumok:
A Phantom fékernyővel van ellátva:
E a gép is a 337-es alakulathoz tartozik, a függőleges vezérsíkon egy pici szellem figurát látni, ez az alakulat kabalafigurája, illetve a neve is: "Szellem"
A Phantomok a landolás után elgurulnak a fotósok előtt:
A Recce Phantomokat jellegzetes orrukról lehetett felismerni. Az orr rész elülső részébe oldalra és előre néző filmes kamerákat lehetett beépíteni, bár a digitális korszakban biztos megoldották a másodlagos tárolás illetve továbbítás lehetőségét, a gépek a kivonásig megőrizték a régi analóg fényképezőket, a beépített kamerák felbontásával pedig a mai napig nem tud vetekedni a pixel technológia.
Közben folyamatosak az F-16-s repülések, válság ide vagy oda, ez a légierőnél nem látszik meg, bár tény, visszafogta erősen azért a pénzügyi válság...a külső szemlélő persze ebből keveset látott:
A stílszerűen a filmcsíkba rajzolt repülőgép sziluettek a repült típust jelölik, mellettük az üzembe helyezés dátumát:
Ketten "The Spook" vagyis a Szellem/Kísértet jelmezbe öltöztek be. A figurát Anthony "Tony" Wong a McDonnell Douglas egyik korábbi alkalmazottja tervezte meg, majd terjedt el világszerte valamennyi Phantom üzemelő országban és lett a típus kabalája is:
Az kivonási alkalomra festett gép:
Két F-16-s a bázis felett erős fordulókban:
Gyönyörű páraleválás:
Napi érdekesség...na persze nem a típus az egy F-16-s továbbra is:
Ugye elsőre még mindig nem tűnne fel a dolog:
A gép éles fegyverzettel emelkedik el...két darab AMRAAM és két db IRIS-T-el indul az egyik előretolt bázisra valamelyik görög szigeten, az ottani készültségi géppárokat heti váltásban rotálják, szerencsémre éppen a váltás eme napra esett:
Kicsit közelebbről...a sárga csík a rakétákon jelöli a robbanásveszélyes fegyvert avagy, éles robbanófejet...a barna csík az éles rakétahajtóművet jelöli:
Még mindig...jönnek/mennek az F-16-k:
A legújabb díszfestett Phantom érkezik vissza...ez is kormol rendesen:
Ő is elgurul a fotósok előtt:
Spook tiszteleg a típusnak:
A század típusra lebontott repülési órái...a Phantomok 39 év alatt 98000 repült órát gyűjtöttek össze, ez nagyjából 2500 repült óra / év:
És vissza:
A század összesen 64 év alatt 181000 repült órát teljesített:
A Belga Légierő két F-16-s gépe állt meg egy tankolásra...elképzelhető, hogy a Közel-Keletről jöttek vagy mentek:
A nap folyamán beköszönt egy Mirage 2000-5BG a 114. Ezredből:
1 órás szünet után felszállás:
A másnapi kötelék gyakorlása...a három Phantomhoz csatlakozott egy Mirage 2000EG és egy F-16:
Az Olümposz előtt elhaladó kötelék:
Második próba:
Leszállás:
Újabb közeli gurulás:
A Hellén Légierő T-6A Texan II "Daedalus" demo csapata gyakorlásra száll fel:
Később a "Zeus" csapat is elstartol, stílszerűen a háttérben az Olümposz-al sikerült egy képre összerakni:
A gyakorlások messze voltak, így egy landolásra való ráfordulás sikerült jól csak:
Közben egy másik F-16 szokás szerint:
Ebből áthúzás lett:
Majd végül landolás:
A nap zárásaként 3 db F-16-s ment el gyakorlásra:
Másnap a VIP és elöljárók jelenlétében Május 5-n történt meg a hivatalos kivonás. A bejutás a főkapun kezdődött meg, pár régi típussal lehetett találkozni...egy RF-84F Thunderflash:
Egy Northrop F-5A Freedom Fighter:
A 110. Ezred jelvénye:
F-4E (SRA) a 337. Század "Ghost" festésével...a Phantom 2005-ig repült Larissa bázisán, az SRA típusjelű gépek az úgynevezett Southeastern Regional Agreement keretében az Indaina Nemzeti Gárda használt technikái voltak, melyeket 1990-ben adtak át a Hellén Légierőnek:
Kávét Valaki?
RF-84F Thunderflash a statikus soron:
C-27J Spartan szállító:
Felkészülés az ünnepségre:
Elstartolnak a gépek:
Oszolj!
Második kör...a végső oszolj:
Lent a gép és a típus...a filmnek vége:
A "Daedalus" lerepüli programját:
Majd jön a "Zeus":
A végér meg lehetett közelebbről is nézni a gépeket:
Az egyik pilótát üdvözlik a földön:
George Athanasiadis az egyik alkotó az alkalomra készült díszfestésnek, itt éppen a nevére mutat a gépen:
Az alkotó csapat:
Az orr részben lévő kamera:
A Hellén Hadsereg Légierő haderőnemének Bell 205-s helikoptere:
Spook...sokak által kedvelve:
A típussal is sokan fotózkodtak:
Az egyik hangárban egy kisebb kiállítás fogadta az embereket:
A RF-4E típus General Electric J79-GE-17A hajtóműve
SIGINT – Signals Intelligence – jelhírszerzés feladatra rendszeresített ASTAC konténer:
A fotófelderítésre használatos beépíthető kamerák és kabin panelek:
AIM-9L(I) passzív infravörös önirányítású, kis hatótávolságú, levegő-levegő rakéta. A RF Phantomok bár felderítők voltak önvédelemre rendszeresítették a rakétát:
ALE-38 passzív zavar szórórendszer:
Fotókiállítás:
A nap vége!
A bejegyzés trackback címe: