Tavaly nagy sikert aratott Nagy Futam rendezvényt idén megismételték, ezúttal emelve a tétet és több repülővel valamint szárazföldi négykerekű csodával kápráztatták el a nézőke és ahogy tavaly is idén is rengeteg látogatót vonzott a Nagy Futam.
Ezúton is szeretném megköszönni a Hotel igazgatójának és személyzetének a segítséget az esemény megörökítésében, továbbá a www.airshowinfo.hu oldalnak az együttműködést és a szöveges kiegészítést.
És bár sok embert vonzott a földi bemutató, a légi parádéra is érdemes volt kijönni, 11 órakor Besenyei Péter kezdte el a légi bemutatót az idei extrém mozzanata pedig az Erzsébet Hídról való felszállással tetőzte be. Besenyei Péter korábbi Extra 300-as típusával hajtotta végre aznapi repülését.
Ezek után a Csehországból érkező Flying Bulls Duo érkezett. A csapat első külföldi szereplésként teljesítette, hiszen ez az első évadjuk, a XtremeAir XA-42 műrepülőgép két pilótája Stanislav Cejka illetve Jan Rudzinsky volt.
Az utánuk következő Flying Bulls Aerobatic Team is a jövőben a XA-42 géppel fog repülni, de bemutatójukat idén Budapest felett még a régi típusukkal, a Zlin-50-el teljesítették. A cseh pilóták látványos, nagyon sok negatív figurával tarkított több mint 10 perces bemutatót repültek.
A kis gépes kötelékeket követték a Salzburgból érkező Flying Bulls repülőgépei. Az idei Nagy Futamra a gyűjteményből ismét értékes darabok érkeztek, a North American B-25, a Vought F4U Corsair, illetve a Dassault Dornier AlphaJet E hármas alakzatban érkezett meg a Duna felé a Tököli Repülőtérről.
A kötelék ezt követően egy B-25, Corsair párra oszlott. A B-25-ös látványos nyitott futós elköszönése után az F-4U4 Corsair gép hajtott végre látványos bemutatót. A jellegzetes hangú, csillagmotoros repülőgép nagyon ritka, Európában csupán néhány repülőképes példánya van. A Flying Bulls első felvonását a két második világháborús típus repülése fejezte be, az AlphaJet a későbbiekben repülte le szólóját a programnak megfelelően.
A program következő résztvevője Veres Zoltán műrepülő bajnok volt.
Ritkaság számba megy, igaz már volt régen rá példa, ha egy hatalmas repülőgépet láthatnak alacsonyan a Duna felett elsuhanni. A Wizz Air egyik Airbus A-320-as típusú utasszállítógépe hajtott végre két alacsony áthúzást. Az egyiket nyitott futóművekkel kis sebességen, míg a másikat zárt futókkal nagy sebességgel repülte, régen ezeket a manővereket a MALÉV egyik gépe hajtotta végre augusztus 20. alkalmával.
Következett ezek után Imreh Lajos Mi-2-es bemutatója. Imreh Lajos a gép képességének határait súrolva csodálatos bemutatót repült, füstgenerátorral színesítve. A több ezer órával és tapasztalattal rendelkező pilóta nem meglepő módon a gépnek minden mozzanatát érzi és tudja mire képes az.
Előzetesen nem volt róla szó, hogy részt vesz de a Goldtimer Alapítvány nagy meglepetésre az égbe emelte a HA-LIX lajstromjelű Li-2-t. A világon egyedülálló repülőgép a MALÉV régi színeiben hajtott végre néhány áthúzást a Duna felett.
A végére ismét a Flying Bulls repülőgépei kerültek előtérbe. Elsőre egy a hazai szemnek ritkaság, egy Cessna C-337 Skymaster, amely a 60-as 80-as évek között került sorozatgyártásra az Egyesült Államokban. A Skymastert a Skydiving Team PC-6-osa követte. Az ejtőernyős bemutató a tervezet ellenére nem történt meg, de a PC-6-os kis és nagy magasságban egyaránt többszpr is áthúzott a Duna vonalával párhuzamosan.
Az utolsó bemutatót a francia-német közös tervezésű Dassault Dornier AlphaJet hajtotta végre. A két hajtóműves gép gyors és mozgékony dinamikus bemutatót tartott Budapest felett. 1980-ban rendszeresített típust a Fürstenfeldbruck melletti pilótaképzős iskolából szerezte a Flying Bulls 2001-ben, amikor is a Német Légierő aukcióra bocsájtotta gépeinek nagy részét miután azokat 1992-1998 között fokozatosan kivonta.
A típusból a Flying Bulls jelenleg négy darabot tart üzemképes állapotban Salzburgban, amelyekkel a repülőnapokon való szerepléseken kívül sétarepüléseket is vállalnak.
A Budapest felett repült Alpha Jet gép még a Luftwaffe színeiben. 40+35 oldalszámmal repült a Jagdbombergeschwader 49 (49 Vadászbombázó Ezred) állományában. Ezen a fotón 1987-ben a Pferdsfeld repülőtéren.
A Flying Bulls repülőgépei a bemutatót követően a Tököli Repülőtérre érkeztek, előzetes egyeztetés során itt készülhetett néhány fotó a gépekről.
A bejegyzés trackback címe: