2015-ben ismét Nagy Futam volt és ismét légi parádé szolgálta az egyik legizgalmasabb programot.
A Május 1-ei napon 10:45-kor elkezdődött a program, ezúttal a Magyar Honvédség, MH 86. Szolnok Helikopter Bázis alakulatának egyik Mi-8 típusú gépe érkezett meg a Duna fölé és "dobta ki" a Magyar Honvédség Ejtőernyős Válogatott tagjait, akik egy stabil "uszályra" érkeztek a Duna közepére, melyet az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred katonái és egyik hajója biztosította. Valamennyi ejtőernyős a cél közepébe érkezett meg és szárazon érkezett partra. Ez főleg úgy dicséretes, hogy a program során rendkívül erős széllökések is voltak időnként. A fent leírtak jól példázzák a katonai alakulatok közti jó szervezést és kooperációt.
A programot Besenyei Péter fojtatta. A már-már legendás műrepülő pilóta ezúttal nem volt egyedül, egy szerencsés utas is vele volt. Ezután következett a The Flying Bulls Duo és a The Flying Bulls Aerobatic Team keverékéből álló háromgépes formáció. Erre azért volt szükség mivel a Flying Bulls kötelék két gépe még egy idei indiai repülőnapon a levegőben "érintkeztek", szerencsére személyi sérülés nem történt, de a csapat szereplése az idén kérdéses lett, azonban házon belül szerencsére megtudták oldani, hogy egy hármas kötelékre összeálljanak a Nagy Futamra.
A forgószárnyas szekciót, a Cobra és a BO-105 képviselte. Az előbbi egy igazi csatakopter, utóbbi pedig egy fürge kis jószág, mely a világon páratlan bukfenceket mutatott be a közönségnek. A típuson kívül nem sok helikopter képes ilyesmire.
Jöttek aztán a "nagyvasak". A négygépes formációban a B-25 vezérgép mellett és mögött az Alpha Jet, a Corsair és a P-38 érkezett. A csoportos áthúzások után, a B-25 majd az Alpha Jet repülte le a programját, előbbi inkább gyors áthúzásokkal vidította a nézőket. Ugyanis a város földrajzi helyezkedésének köszönhetően a Duna nagyon szép felerősíti a gépek hangját, és amikor a Mitchell nagy sebességre kapcsolva ment észak-dél vagy ellenkező irányba, a motorok ereje szépen hallatszódott.
A tavalyi WizzAir Airbus áthúzás után idén sem maradt el a nagy fesztávú sugárhajtású program. A Farnair Europe Cargo cég által üzemeltetett magyar lajstromú Boeing B-737-400 gép lassú, majd gyors áthúzással kápráztatta el a nézőket. Érdekesség képen a gép a programja végén a szombathelyi repülő majálisra is "kilátogatott". A kis repülőtér fennállása óta a 100. születésnapját ünnepelte, a szervezőknek pedig sikerült a Farnair gépét is elcsábítani.
A HeliForce Mi-2 gépe volt a következő a programban. Imreh Lajos pilóta a gép műrepülő képességét mutatta be ismételten csak lélegzetelállító módon. A több ezer - ha nem tízezer feletti - repült órával rendelkező pilóta a jó öreg Csirkecombal megmutatta a Mi-2-es helikopter fürgeségét. A program végére igazi kuriózumok érkeztek. A Világon egyedülálló repképes gépek komótos áthúzásokkal színesítették a programot. A Li-2, a Rubik Ernő által tervezett R-18 Kánya, mely 1954 ben repült első alkalommal!
És a szintén nem mai darab - 1956-os - Po-2-es is a kötelék tagja volt. Zárásként a B-25 és Besenyei tért vissza kötelékben, fedélzetükön a Class FM műsorvezetőivel. Utánuk már tényleg záróakkordként Veres Zoltán műrepülő egy fantasztikus programmal zárta le a Nagy Futam égi showját.
Tököl reptérre átrobogva gyorsan, szerencsére aznap távoztak a Red Bull gépek. A Cobra kivételével mindegyik vas távozását megörökíthettem. Külön kiemelendő Eric Goujon Corsair pilóta és Raimund Riedmann P-38 pilóta kedvességét, és a tököli reptér során távozáskor bemutatott közeli áthúzást a toronyhoz!
A bejegyzés trackback címe: