Az évek során már jártam sok csapatmúzeumban, most első alkalommal sikerült egy külföldi ország alakulatának a múzeumát megtekintenem. A csehországi Náměšť nad Oslavou melletti katonai bázison található a Cseh Légierő helikopteres alakulata, Mi-24/35 és Mi-17/171 típusú helikopterekkel. Ennek az alakulatnak idén májusban készült egy a csapat múzeuma, ott jártamkor még kicsinek mondható, bővülése pedig várható a közeljövőben.
A NATO tagországok zászlói, alfabetikus sorrendben:
A bázis parancsnokai az évtizedek során:
A 22. Helikopter Bázis címere:
Egy B-24 Liberátor makett...a típust ezzel a festéssel a második világháborúban a RAF 311. (Csehszlovák) Bombázó Százada repülte és a Vizcayai-öbölben láttak el felderítési feladatokat a RAF Coastal Command szervezetében:
A RAF 311. Bombázó Századának egyik még elő tagja adományozta saját háborús tárgyait a múzeumnak:
A bázis jogelődjei a háborúban részt vettek:
A repülőtér épülése fotókban...balról-jobbra: 1953-1958-1963
MiG-15SB bombázó gépek...1961-1965 között repült a típus a bázison:
NR–30 (oroszul: Нудельман-Рихтер НР–30) 30 mm-es repülőgép-fedélzeti gépágyú...a Szu-7 és a Szu-22 fegyvere:
JakB–12,7 négycsövű, 12,7 mm-es repülőgép-fedélzeti géppuska, a Mi-24-es fegyvere:
A Szu-7-es korszak...a típus egy szuperszonikus, egyhajtóműves vadászbombázó repülőgép:
L-29 és az L-39 korszak:
A Szu-25-k 1994-től kerültek át a bázisra:
Szu-22M4, felderítő és taktikai bombázó:
Smažilova bemutató csapat...1968-ban hozták létre, első publikus repülésük 1969 június 1-n volt České Budějovice-ben. Utolsó bemutatójuk 1978-ban volt.
A Smažilova hagyományait tovább víve, 1991-ben 4 db Szu-22-es kezdett el kötelékrepüléseket. A korábbi demo csapat tagja, Linhart Alezredes is segítette a pilóták munkáját. A csapat első nyilvános szereplése 1992-ben történt meg a bázis nyílt napján, és a DUHA vagyis Szivárvány nevet vették fel. Az 1993-s politikai és földrajzi változások miatt a csoport nem repült abban az évben. Első nemzetközi repülőnapi szereplésük a CIAF 1995-n történt meg, majd ugyanabban az évben először külföldön, Fairfordban repültek.
2003-ban érkeztek a Mi-24-es helikopterek:
A tabló alján...Az L-39-es század felveszi a “Šiškova” nevet, Alois Siska Őrmester után, aki a háborúban pilótaként szolgált, 1941-ben Wellington típusú gépét találat érte, sikerült ugyan elindulni Anglia felé, de végül le kellett szállnia az Északi-tengerre. Egyedül ő és egyik társa élte túl a becsapódást és a 6 napos tortúrát a ladikban. Fogságba esett, ám mind a két lábán fagyási sérülések és üszkösödés jelei jelentek meg, a németek kórházba vitték, de az amputálást nem tudták végrehajtani mivel szívrohama volt. A németek operációinak hála nem kellett operálni a lábait, 1944-ben Prágába vitték, és mivel Csehszlovákia a Német birodalom része volt, hazaárulónak nyilvánították, majd a Colditz melletti kastélyba vitték. A felszabadulást végül egy másik táborban érte meg, onnan Angliába vitték és 2 éven át kezelték a lábát, különböző operációkkal. 1950-ben hazatérésé után nem sokkal megbélyegezték a kommunisták, majd eltávolították a légierőből, feleségének pedig megtiltották, hogy befejezze az egyetemet, kettőjüket vidékre költöztették. 1966-ban engedték, hogy a ČSA nemzeti légitársasághoz csatlakozzon, majd a Prágai tavasz idejére felkérték a Csehszlovák Légierő átszervezéséhez. A forradalom leverése után ismét kegyvesztett lett. 1991 szeptember 13-n rehabilitálták és dandártábornokká léptették elő. 2003-ban halt meg, 2008-ban a 222. Század felvette a nevét özvegye jelenlétében.
A bázis minden évben egy-egy nagyobb NATO katonai gyakorlat színhelye:
A bázison FAC (Forward air control) előretolt repülésirányítók is vannak:
A bázis belső élete...repülésirányítók, tűzoltók, hangár szerviz, őrszázad:
Nyílt napok a bázison:
A század díszfestett Mi-24-es helikopterei, illetve a különböző repülőnapok amiken részt vesznek:
A bázis külszolgálata...Afganisztán:
Kosovo Force (KFOR) missziók:
A bázison működő kutató-mentő szolgálat:
A prerovi bázis múltja...2013-ban megszűnt alakulat gépei Náměšť-re költöztek:
A helikopteres múlt:
A csapatmúzeum melletti kiállító rész:
Előtérben egy Szu-7, mögötte egy Szu-25 és leghátul egy Szu-22:
A Szu-7-ből 102 példány repült összesen 3 változatban a Csehszlovák Légierőben. A típus alkalmas volt atom fegyverek hordozására. 1964-1989 között repült. A képen látható 5317-es gép, egy Su-7BM és 1964-1984 között repült a 20. Vadászbombázó Ezred tagjaként, itt Náměšť nad Oslavou-ban:
L-159 ALCA:
L-39 Albatros:
Szu-25K...a típus 1984-ben lett rendszeresítve a Csehszlovák Légierőben. Ez a gép (5007) a Pardubice melletti bázisra érkezett 1984 áprilisában, három másik társával együtt. A gépeket Szovjet pilóták repülték át. A többi gép érkezése után a pardubicei ezredet átnevezték 30. Földi Támadó Ezreddé. Az ezred 1994-ben szűnt meg és a gépek átkerültek Náměšť nad Oslavouba. 25 db Szu-25 érkezett a bázisra, a 322. Taktikai Századba, a Szu-22-s gépek pedig a 321. Taktikai és Felderítő Századba. A két alakulat az 1994-ben a 20. Vadászbombázó Ezredből létrehozott 32. Taktikai Légibázis alárendelt egységei voltak
Szu-22M4 felderítő és harcászati vadászbombázó...1994-től 35 db szolgált a repülőbázison:
A 32. Taktikai Légibázis címere.
A fenti Szu-22M4-es a RAF Fairford bázison 1995-ben (forrás a fotón):
A bázis Szu-22-es gépei a 2002-es XXX című film sztárjai voltak. Néhány fotó a filmből:
Köztük volt a kiállított gép is...az 54-es szám hátulról a harmadik szépen kiolvasható:
A filmben repülés közben sajnos nem az 54-t filmezték:
2002-ben a film bemutatásának évében a típust kivonták:
A fenti 5007-ről is van korabeli fotó...itt még a pardubicei bázison van lefotózva (forrás a fotón):
A gép a CIAF 98-as (Hradec Králové) repülőnapon (forrás a fotón):
L-39ZA gyakorló és könnyű bombázó gép...valamennyi L-39-es 2013-ban a Čáslav melletti bázisra került a 213. Kiképző Századba:
A 6016-s oldalszámú L-159 ALCA gépet 2007-ben vonták ki, majd került át ide a bázisra. A tervek szerint Náměšť-ben is lett volna egy külön század, végül a költségvetések hiánya miatt, a legyártott gépek mind Čáslavba kerültek 2003-ban:
L-29R Delfin kiképző gép...1968-ban gyártották:
MiG-15bis:
A bejutási és fotózási lehetőséget szeretném megköszönni a bázisnak és az alakulat sajtó osztályának!
A bejegyzés trackback címe: