Pár hete volt olyan szerencsém hogy még nyitás előtt megtekintsem a szolnoki új RepTár-at, vagyis az új repülőmúzeumot Szolnok városában, a régi vasútállomáson az Indóház utcában. Az elmúlt 2 évben folyamatosan fejlesztették a helyszínt, a régi vasút állomás épülete és más egyéb a vasúthoz tartozó épületet megtartottak a bontás elől és hasznosították, a múzeum részére, most egy fényképes tárlat erejéig nézzünk körbe.


Egy légvédelmi rakéta a régi vasút állomás épülete és a modernebb új fedett csarnok sarkán:

A repülőgépek a bezárt szandaszőlősi (a katonai reptér mellett) múzeumból kerültek át, sajnos a nagyobb gépek, így pl. a Tu-134-es és az Il-18-as a régi helyén marad egy darabig:

A főbejárat, jobbra látható, a kávézó és váró terem szembe:







Térkép segít a tájékozódásban...látható, hogy sok eszköz-égi jármű még nem került át a helyére (szürke sziluett):

Büfé és étterem is lesz:

A szuvenír bolt:










A kasszáktól jobbra található lépcsőn fel és ott az emeleten indul a túra a múzeum területén:



Az első világháború magyar katonai repülés egyik részletét mutatja meg ez a makett - az itáliai front Dél-tiroli szakaszán, a Pergine melletti tábori repülőteret mutatja be:





A második világháború eseményei képekben és tárgyakban:

Maschinengewehr 131-es német gyártású géppuska. A fegyver több német tervezésű és így a Magyar Légierőben is szolgált repülőgépen is be volt építve:

A háború utáni korszak:





Repülőgép vezetői jelvények:

A Magyar Légierő nagyját kitevő MiG-21-es, MF változatának a makettje:




3D-s virtuális túra az L-29-es fülkéjében:

JakB–12,7 egy négycsövű, gázelvétellel működő 12,7 mm-es repülőgép-fedélzeti géppuska a Mi-24-es helikopterből:







A Magyar Légierő 1990 utáni, rendszeresített felvarrói:

A kecskeméti repülőnap "régi" neve, évszám 1997:

Szu-22 változtatható nyilazású szárnyú harcászati vadászbombázó makett:


Az 1992-es taszári repülőnapra készített szórólap:



Tájékoztató füzet a bakonyi alakulatról:

Toborzó kiadványok a kecskeméti repülős és a szolnoki felderítő alakulatról. Utóbbi már MH 2. Különleges Rendeltetésű Ezred néven létezik:

Egyenruhák:

Több ilyen érintő képernyős kivetítő van a múzeumban ahonnan is még több információt kaphatunk, fotó és videó formában:

Hatalmas C-17-es poszter:

A képen látható 11-es oldalszámú MiG-29-es kapott díszfestést az egyik repülőnapra:

A fedett csarnok:




Az R–26S Góbé, kiképző vitorlázó repülőgép...alul már saját hajtással rendelkező égi járművek:

Fent egy Rubik R-22S Június 18 típusú vitorlázó repülőgép, alul az 1999-ben a Balatonból "kihalászott" Il-2-es gép maradványai:

A múzeumban található R-22-es anno egy fotón, forrás a képen:

Régi repülőgép motor:

A motorok mellett a gép fotója látható:



A modernebb kor égi meszelői...előtérben a Mi-8 helikopternek a hajtóműve:

MiG-21UM az előtérben:

A fenti MiG-21UM egy régebbi fotója:

A típus hajtóműve:

RP-23 fedélzeti lokátor a gép mellett:


A gép nyitva áll a közönség előtt:




1994-ben hazánkba érkezett Yak-52-es kiképző gép:






Az Aviatica Kft. - Vég Pál és társai által a Haditechnikai Intézet megrendelésére tervezett pilóta nélküli felderítő repülőgép 1995.-ben Székesfehérváron gyártott prototípusa...A 90 lóerős négyhengeres kétütemű boxer motor hajtotta - forrás: repulomuzeum.hu
És maga a gép: K-001 "Denevér" ("Bat"):

Egy 1995-s fotó a típusról, forrás: repulomuzeum.hu:

Az 1986-s évben üzembe állított WSK-Swidnik Mi-2-es helikopter:

A fenti helikopter még működő korában, forrás: avia-info.hu

1963-1974 között Börgöndön üzemelt WSK-Swidnik Mi-1M típusú helikopter. 1974-től csupán 1 évig üzemeltette a Légi Rendészet:


Magyarországon nem üzemelt Nord N.1002-es gép, csupán kiállítási céllal érkezett 2006-ban a szolnoki repülőmúzeumba:


1971-1990 közötti a börgöndi alakulatnál szolgált Kamov Ka-26-s helikopter:

H-29L bunkerromboló rakéta, a Szu-22M3 gépekhez volt rendszeresítve:

KKR felderítő konténer, szintén a Szu-22 gépekhez volt rendszeresítve:

Balra egy Po-2-es gép, jobbra az eredetileg HA-OMC lajstrommal repült Aero Ae-45S Super Aero típusú gép:



A balatoni Il-2-es gép:

Hátul egy Jak-11-es, előbbre pedig egy Jakovlev Jak-12R Gém:


Az Il-2-es szárnyán az Alclad 24S-T olvasható ki...ez egy korrózió rezisztens alumínium, amit az Egyesült Államokban hoztak létre az 1920-as években, ebből látszik, hogy a második világháború idején az USA nagy mértékben támogatta a Szovjetuniót különböző alapanyaggal is:


Az Il-2-es gép alsó motor részénél egy repesz találat:


A külső rész...a Cápeti II névre keresztelt Aero L-39ZO Albatros:



És az első Cápeti mely az 1993-as RIAT szereplője volt:


Let L-200D Morava rendőrségi színekben:

Egy másik Aero L-39ZO Albatros mutatja a fenekét, távolban egy Mikojan-Gurjevics MiG-15bisz:


Mikojan-Gurjevics UTI-MiG-15:

Mikojan-Gurjevics MiG-17PF:

Egy fotó a fenti gépről anno, forrás a fotón:

Mikojan-Gurjevics MiG-19PM:

Elől egy Aero L-29 Delfín, hátul pedig egy Mil Mi-8T típusú helikopter:

Egy fotó a fenti gépről anno, forrás a fotón:






Mikojan-Gurjevics MiG-21MF:




Egy fotó a fenti gépről anno, forrás a fotón:

MiG sor:

Aero L-39ZO Albatros:

Aero L-29 Delfín:

Let L-200D Morava:






Mikojan-Gurjevics MiG-21F-13:

Kalandpálya fedett részen:


Ugyanezen épületben a légvédelem technikai eszközei...elől egy ZU–23–2

57 mm-es AZP SZ–60 típusú légvédelmi gépágyú:

V–750V rakéta metszet:

S-125 Nyeva légvédelmi rakéta rendszer szekrénye kezelőszemélyzet kabinjából - rávezetőtiszt szekrény:



Jobbra a Nyeva, RTB parancsnok szekrénye:






Mikojan-Gurjevics MiG-21U:


Mikojan-Gurjevics MiG-21MF:

Mikojan-Gurjevics MiG-21bisz 75AP:


Mikojan-Gurjevics MiG-23UB:

Mikojan-Gurjevics MiG-23MF:


Szuhoj Szu-22M-3:



P–37 közepes hatótávolságú kétdimenziós felderítő rádiólokátor:


Összecsukva a P-19 felderítő lokátor:

Alul az S-75, fent az S-125 légvédelmi rakéta:

A Nyeva szállító-töltő gépjárműve egy Zil-131-n:

A Nyeva, 5P73 nevű indítóállványa:

S-75 indító állvány:







A képek elkészültéért szeretnék köszönetet mondani a RepTár Szolnoki Repülőmúzeum munkatársainak.

A bejegyzés trackback címe: