A Bakony lábánál elterülő hatalmas lőtéren hajtott végre éleslövészettel egybekötött gyakorlatot a Magyar Légierő Haderőnem Gripen típusú gépei az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állományából, illetve az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis helikopterei. A lőtér környező földrajzi adottságainak köszönhetően, bizonyos helyekről (a lőtéren kívül) és persze biztonságos távolságról szépen rá lehet látni a gyakorlati mozzanatokra.
A lőtér irányítótornya:
A Honvédség Gripen típusú gépe, egy úgynevezett "száraz" rácsapáson:
Párban vagy olykor szólóban érkeztek a gépek:
Néhány "száraz" rácsapás után, jött az éleslövészet:
A kép közepén látható jármű volt a cél...a fotón egy kisebb pamacs látható a jármű jobb felső sarkában...az egyik lövedék éppen becsapódik a céltárgyba:
Ugyanaz a sorozat...látszik, hogy a jármű előtt és mögött is van becsapódási nyom:
Egy másik kör...érdemes a fotón a jobb szélére tekinteni, az a pici fehér foltocska, egy nyomjelző lövedék, mely segíti a pilótát, hogy vizuálisan is láthassa a célra tartást:
Becsapódás...a nyomjelző lövedékek forrón izzanak, kettő szépen kivehető:
Gépenként 4-5 alkalommal volt rácsapás:
Kicsit később érkezett a 3305-s Mi-8-s a lőtérre:
A helikopter leszállása után folytatódott a lövészet:
A Gripenek elmentek, a helikopter felszáll:
A Papod hegyen lévő kilátó a háttérben, a Mi-8-s távozik egy körre, érkezik egy másik helikopter:
A 701-s oldalszámú Mi-17...az ajtóban az ajtólövész - door gunner - már a helyén, a jobb fegyverzet-felfüggesztőn egy UB blokk látható, melybe nem irányított rakéták rakhatóak:
A két helikopter várakozik, a Honvédség tűzoltói a kigyulladt növényzetet oltják:
A két helikopter ajtólövészeti gyakorlata nem látványos, a lövedék becsapódások sem látszódnak ilyen távolról:
A 701-s leszáll, hogy lövészek másik csoportja kezdje meg a feladatát:
Itt kivehető a géppuska lövedékeinek becsapódási nyomai...a fotón látható torony alatt a felcsapódó homok mutatja a helyszínt:
A lövészet után, ismét jönnek a Gripenek:
Torkolattűz a Gripen alatt:
Megint látszik egy nyomjelző lövedék:
Rácsapás a másik irányból
Kicsit bemozdult a fénykép, de szépen láthatóak a nyomjelző lövedékek:
A tűzoltók ismét munkában:
Kicsivel később, a 701-es visszajön:
A helikopter személyzete nem irányított rakétákkal hajt végre feladatot:
Az Sz-5 57mm-es rakéta igen egyszerű felépítésű. A rakétatest 55 mm átmérőjű acélcsőből készült. Elöl erre van rögzítve a robbanótöltet a V–5M vagy V–5M1 csapódó gyújtóval. A rakétatest hátsó részén a fúvócső található, amely körül a stabilizátorszárnyak vannak elhelyezve. A rakéta forgás-stabilizált, repülés közben percenként 1500 fordulatot tesz meg a hossztengelye körül. Szilárd hajtóanyagú rakétahajtóművel rendelkezik. A hajtómű égési ideje 1,1 másodperc, ez idő alatt a rakéta kb. 300 métert tesz meg, a hajtómű kiégése után a rakéta ballisztikus pályán repül tovább. A rakétákat több indítócsöves blokkban hordozzák a helikopterek. A Magyar Honvédség 16 és 32 indítócsöves rakétablokkokat használ, UB–16–57 és UB-32-57 típusmegjelöléssel, mely 2-2 blokkot jelent a Mi-24-es harcihelikopternél és a Mi-8-as szállítóhelikopternél valamint 3-3 blokkot a Mi-17-es szállítóhelikopternél. Indítását a helikopter pilótája végzi az erre rendszeresített célzó berendezéssel a pilótafülkében. - www.lhsn.hu
Az indítás pillanata...a gép Sz-5-s típusú rakétákat indít:
A rakéták célt érnek:
Thai Airways Boeing 744-s gépe magasan, München-Bangkok útvonalon:
A lövészet persze tart:
Egy szerencsés pillanat, a becsapódás jól elkapott fotója:
A 3305-s helikopter nem jött délután vissza, szerencsésen kiböktem amikor Szolnokra tért vissza a messzi távol:
Valaki közelebbről kívánta nézni a lövészetet. A főútról pár méterre bemerészkedett, de már a lőtér területére. Az őrség egyik katonája ezt észrevette és jelezte, rossz helyen tartózkodik:
Az utolsó rakétákat délután 16:00 után lőtték ki, a helikopter ezután Pápára tért vissza:
A bejegyzés trackback címe: