Két db brit Eurofighter Typhoon landolt az MH Pápa Bázisrepülőtéren. A gépek a romániai Mihail Kogalniceanu repülőtérről jöttek át, ahol is összesen 4 db géppel egy NATO szövetséges déli megerősítési áttelepülés keretében tartózkodnak keleti szomszédunknál. A két gép a Load Diffuser gyakorlatra érkezte, igaz csak 1 napig ezzel további egy szereplővel növelve a gyakorlatban részt vevő országokat.
A Typhoon infrared search and track (IRST) - infravörös kereső és követő - rendszere a pilótafülke előtt. Eme eszköz a levegő-levegő célok elleni küzdelemben, a célok felderítésére és követésére alkalmas, mivel passzív rendszerről van szó, nem bocsájt ki radarhullámokat, így felderítése-észlelése jóval nehezebb:
ASRAAM (Advanced Short Range Air-to-Air Missile), hőkövető légiharc gyakorló rakéta:
Póttartály:
A gép törzsének és szárnyának döntő többsége szénszálas kompozitból készült, a kacsaszárnyak és a belépőélek meg titániumból:
A gép szokatlanul magas:
Paul Hanson őrnagy pilóta a Typhoon előtt. A gépek a RAF Coningsby-i bázisról jöttek kelet-közép Angliából, a 3(F) századból. A Typhoonok elsősorban légtérvédelmet látnak el, de FGR4 alváltozat révén - fighter/ground attack/reconnaissance avagy vadász/dombázó/felderítő - több feladatúak. Ezek a gépek Tranche 1, block 5 verziójúak:
Vontatott radar csali a jobb szárnyvégben:
Nehezen vehető ki a fotón, de a függőleges vezérsíkról hiányzik az alakulat címere. Egy új szabályozás szerint valamennyi ilyen megkülönböztetést el kell távolítani:
Brit lajtrom, a 928-s szám jelöli, hogy ez a gép a ZJ sorozatból a 928-ik, ez persze nem azt jelenti, hogy ennyi Typhoon van a briteknek ez valamennyi ZJ sorozatban regisztrált gépet jelenti. Ez a gép konkrétan 2006-ban került az alkulathoz. Nagyjából 140 db gépük van 2 bázison, 7 században (teszt és kiképző is) plusz a Falkland-szigetek:
Eurojet EJ200 hajtóművek, egyenként 90 KN hajtóerővel rendelkeznek utánégetővel. A Gripen Volvo RM12-se 80 KN-ra képes, ugyanilyen fokozatban:
Egy létra került a gép mellé, így van a saját beépített teleszkópikus létrával lehet feljutni a pilóta fülkébe:
Sáfár Albert dandártábornok az MH ÖHP légierő haderőnem főnöke ismerkedik a géppel:
APA kocsira kötve a nyugati körzet légi kutató-mentő szolgálatát helikoptere:
Még néhány fotó a típusról:
Videó formátumban:
Hazafelé útba ejtve az egyik kelet-magyarországi lokátor állomást, az útról a domborzatnak köszönhetően remek kompozíció született:
A bejegyzés trackback címe: