Fotók és utazásaim az országban és külföldön!

2013. november 18. 11:10 - Levente B.

P-12 radar

A kezdeti P-12 ("Spoon Rest A") két darab Zil teherautóra lett kialakítva, de későbbi verziója - amivel jelenlegi cikkben is foglalkozom - P-12NP ("Spoon Rest B"), a radar antenna egy külön tréleren lett kialakítva, hogy így segítse a kihelyezést távolabb a komplexum többi részétől. Az ez utáni platform a P-12NA már visszatért a legelső verzióhoz. 

A 12 db (6 fent-6 alul) Yagi antenna. 

_MG_7226.jpg

VHF adó, a lenyitott fedél mögött a generátor. 

_MG_7224.jpg

Balra magassági indikátor kijelzője. Felette a vevő, mellette a kis fehér LED vezérlő. Jobb oldalt a terv indikátor. A két indikátor között lentebb a kerek eszköz a szögmérő. Ennek balra a magassági indikátor alatt a kapcsolópult. A szögmérőtől jobbra a beállító panel.

_MG_7222.jpg

_MG_7225.jpg

_MG_7216.jpg

_MG_7217.jpg

P-12-es indikátor működés közben.

p_12_yandex-fotki.jpg

rust_svpressa.ru_001.jpg

Az úgynevezett "War of attrition" háború 1967-től a Hatnapos háború végétől egészen 1970-ig tartott. Az egyiptomiakat továbbra is a Szovjetek támogatták fegyverrel, melyre az izraeli titkosszolgálat is fente a fogát. Izrael már a Hatnapos háborúban is elfogott az egyiptomiak által használt eszközöket, hogy jobban megismerje az ellenséget, illetve az elfogott radar technika beszerzése által, növelni tudják a légvédelem elleni harcot. Igen rövid idő alatt a Légierő hatalmas erőfölényre tett szert, de 1969-re az elektronikai háborúban vesztésre álltak, a trükkök amiket kitanultak már kevésbé voltak hatásosak, és az izraeli támadásokat, igen aktívan visszaverték.  

A háborúk és konfliktusok során több technika is izraeli kézre került. Az alábbi P-12 a légierő múzeumában látható.

Hatzerim_310313_Radar.jpg

Modernebb radar technika érkezett Egyiptomba, és ennek híre hallatán Izrael komolyan neki kezdett a fenyegetettség ellensúlyozására. A változás akkor történt amikor egy 1969. szeptemberi akció során egy elpusztított radar komplexum hamar ismét üzembe került. Izrael előszeretettel használt Szovjet gyártású – egyiptomi felségjelű – páncélozott járműveket titkos akciók során, hogy több órát ellenséges területeken tudjanak tölteni. Egy ilyen akció után az elpusztított radar újra üzembe került, és a felderítések kimutatták, hogy egy új, P-12-es radar került Ras-Arab városa mellé. Első alkalommal légitámadással próbálkoztak ám a támadó köteléket megállították az utolsó pillanatban és egy ötlettől vezérelve a radar megszerzésére tettek fel mindent.  

Eredeti felvételek az akció során.

14488143.jpg

47041490.jpg

Az akciót „Rooster-53” névre keresztelték, és az egészet alig pár nap alatt tervezték meg, melynek kezdetét december 24-re tűzték ki. A legfelsőbb vezetés engedélye után, a csapatok hamar gyakorlatba kezdtek, és a technikusok korábban elfogott radarokon gyakorolták a szétszerelést. A feladatra az újonnan beszerzett CH-53-as helikoptereket jelölték ki. 

53837113.jpg

Az akciót 21:00-kor indították, december 26-án. A-4 Skyhawk és F-4 Phantom gépek egyiptomi erőket támadtak, a Szuezi-csatorna és a Vörös tenger mentén, északabbra a támadási helytől. A gépek hangjainak leple alatt, 3 db Super Frelon szállt fel, izraeli ejtőernyősökkel. Alacsonyan szálltak, hogy a radarok előtt ne tűnjenek fel és sikeresen elérve a partokat, meglepetés szerű támadást intéztek a komplexum ellen. 02:00-ra, december 27-én a katonák sikeresen szétszedték a radart és felkészítették a szállításra. Ekkor riasztották a két CH-53-as helikoptert, a tenger túlpartjáról. Az egyik a radar antennát és a kommunikációs eszközöket vitte, a másik, meg magát a 4 tonnás radart vitte. Ezek után sikeresen elindultak izraeli fennhatóság felé. 
63835645.jpg
93078595.jpg
A 4 tonnás radar valójában jóval nehezebb volt mint a CH-53 valós teherbírása, veszélyeztetve a küldetést. A külső függesztések a repülés során kárt okoztak a gépben (meghúzta a függesztést) az egyik helyen pedig az egyik hidraulika vezeték meg is sérült. Ekkor döntést kellett hozni, hogy elhagyják-e a teljes terhet vagy folytassák a küldetést. A pilóta utóbbi mellett döntött és sikeresen elérte a túlpartot, izraeli területen landolva. A helikopter végül alacsony hidraulikus nyomás mellett sikeresen landolt. A másik CH-53 a könnyebb teherrel korábban sikeresen elérte célját és segítségére indult a kényszer leszállt második helikopternek. Újra nehéz volt a radart eljuttatni a kiinduló bázisra, de végül eljutottak. 
132405ImageFile2.jpg
132405ImageFile4.jpg

A sikeres akció után mindent azonnal titkosítottak, de a politika és a katonai vezetés úgy döntött, hogy egy hétre rá publikussá teszik a teljes hadműveletet. A radart kivizsgálásra elküldték, és sikeres teszteket hajtottak végre, mellyel nagy előnyre tettek szert az egyiptomi légvédelem ellen és további ellenintézkedéseket sikerült kidolgozni, ezzel kivívva a Szuezi-csatorna felett az ellenőrzést. A radart a tesztek után az Egyesült Államoknak adták át. 

Egy ilyen Super Frelon vitte a katonákat Egyiptomba.

132405ImageFile5.jpg

Az akció végrehajtása térképen.

Sinai-peninsula-map-rooster53.jpg

Ras Gharib városa mellett a mai napig az egyiptomi légvédelem üzemeltet, egy rt. századot, melynek tagja egy P-18 radar is, mely a P-12 modernebb változata, utóbbit az 1969-es akció során sikerült kézre keríteni. 

térkép3.jpg

térkép.jpg

térkép2.jpg

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kameraaltal.blog.hu/api/trackback/id/tr485604522
Fotók és utazásaim az országban és külföldön!
süti beállítások módosítása